רכיב | First Year | Year B | Year C | Total |
---|---|---|---|---|
טכנופדגוגיה | - | - | - | 1 |
חינוך לחשיבה | - | - | - | 2 |
מבוא לרב תרבותיות | - | - | - | 1 |
סדנה למצוינים שנה א' | - | - | - | 2 |
סדנה למעורבות חברתית שנה א' | - | - | - | 2 |
סדנה לעבודה מעשית ייחודית שנה א' | - | - | - | 1 |
SPSS ושיטות מחקר מתקדמות | - | - | - | 1 |
סדנה למצויינים שנה ב' | - | - | - | 2 |
סדנה למעורבות חברתית שנה ב' | - | - | - | 2 |
סדנה לעבודה מעשית ייחודית שנה ב' | - | - | - | 1 |
יזמות וחדשנות בית ספרית | - | - | - | 2 |
חינוך בחברה רב תרבותית | - | - | - | 2 |
זכויות האדם והילד בחינוך | - | - | - | 1 |
חינוך למחוננים | - | - | - | 2 |
קפה עולם: קורס יזמות חברתית בגישת מנהיגות השתתפותית | - | - | - | 2 |
סדנה למצוינים שנה ג' | - | - | - | 2 |
סדנה למעורבות חברתית שנה ג' | - | - | - | 2 |
סדנה לעבודה מעשית ייחודית שנה ג' | - | - | - | 1 |
מעורבות חברתית | - | - | - | 4 |
עבודה מעשית ייחודית | - | - | - | 4 |
סה"כ | - | - | - | 22 |
מצויינים
להרשמה
אודות
תוכנית רג"ב למצוינים בהוראה היא תוכנית ארצית הפועלת בשיתוף פעולה עם משרד החינוך ב-22 מכללות להוראה, ומטרתה לקדם את החינוך בישראל באמצעות הכשרה, טיפוח וקידום של מורות ומורים מצטיינים ובעלי השפעה מקצועית וחינוכית רחבה וארוכת טווח. התוכנית נועדה לטפח קהילת מורים ומורות שיהוו מופת חינוכי, ידגימו מנהיגות מקצועית וחברתית ויתאפיינו בחדשנות יצירתית מעוררת השראה.
במכללה האקדמית סכנין ממלאת תוכנית רג"ב תפקיד חשוב בהכשרת מורים מנהיגים מתוך החברה הערבית אשר יחנכו את מנהיגי דור העתיד ויתרמו להטמעה של מצוינות, חדשנות ורוח יזמית בבתי הספר של החברה.
רג"ב היא תוכנית מעטפת, המהווה מסגרת רוחבית עבור סטודנטיות וסטודנטים להוראה השייכים לחוגים שונים במכללה ומתמחים במגוון מקצועות ומסלולים:
- אנגלית לבי"ס יסודי ועל יסודי
- מדעים לבי"ס יסודי
- ערבית לבי"ס יסודי
- מתמטיקה לבי"ס יסודי ועל יסודי
- חינוך מיוחד רב-גילאי
- הגיל הרך
בנוסף למחויבויות האקדמיות ורכיבי ההכשרה השונים החלים על כל סטודנטית וסטודנט במסגרת המסלול אליו הם משתייכים, תוכנית רג"ב כוללת גם קורסים, סדנאות וסמינרים ייחודיים, התנסות מעשית ייחודית, פרויקט חונכות, מעורבות חברתית, הכנה לקראת יציאה לעבודה במערכת החינוך, וכן קורסים, פעילויות ומפגשים בין מכללתיים המיועדים לתלמידות ותלמידי רג"ב מכל הארץ.
תוכנית ההוראה הייחודית תעסוק במגוון נושאים, ובין היתר בשונות ורב תרבותיות בחברה הישראלית, חדשנות פדגוגית, מנהיגות ערכית חינוכית, והיכרות עם מערכת החינוך ואוריינות מערכתית. תוכנית הלימודים מורכבת מכלל רכיבי ההכשרה של ההתמחות הנבחרת (ראו פירוט רכיבי ההכשרה בעמודי החוגים השונים), בתוספת המחויבויות הייחודיות לתוכנית רג"ב בהיקף של 22 ש"ש, כפי שיפורטו להלן.
משך הלימודים בתוכנית 3 שנים להשלמת תואר בוגר בהוראה ותעודת הוראה (במקום 4 שנות לימוד במסלולים הרגילים), והם כוללים פטור מלא מתשלום שכר לימוד וכן מלגות נוספות, בכפוף לעמידה בתנאים (כפי שיפורט בהרחבה בהמשך עמוד זה).
התוכנית שמה דגש מיוחד על הכנת הסטודנטים לאתגרים החינוכיים של העידן הנוכחי, המתאפיין במעברים בלתי צפויים בין למידה פרונטאלית, מקוונת והיברידית, ולהפוך אותם לשגרירי השינוי המעבירים הלאה את הידע שצברו בתחום. ברוח זו, תוכנית הלימודים של רג"ב כוללת את כל הקורסים הנלמדים במסגרת תוכנית פריזמה הארצית לקידום למידה דיגיטלית. בנוסף, הסטודנטים של רג"ב ישתלבו גם בקורסי MOOC (Massive Open Online Courses) וקורסים מגוונים מתחום הטכנופדגוגיה, המדגישים כלים דגיטליים בעידן ההוראה המקוונת.
כמו כן, בתוכנית ישולב לפחות אחד המרכיבים הבאים:
- קורס/ים שיוכר/ו במסגרת התואר השני.
- הכשרה המקנה תעודה לעיסוק נוסף הקשור בתחום המיומנויות הרכות ויכול לתרום הן להתמקצעות בהוראה והן לפיתוח קריירה חינוכית (למשל הנחיית קבוצות).
- ליווי אישי של מנטור במהלך הלימודים, שמטרתו העצמה והתפתחות אישית.
- היכרות עומק ועבודה צמודה עם בעל/ת תפקיד במערכת החינוך – בבית הספר, ברשות המקומית או במשרד החינוך – לצורך הבנה מעמיקה של התפקיד והשטח.
השנה ייערך במסגרת התוכנית מחקר הערכה אשר יבחן את איכות תהליך ההוראה, הלמידה וההערכה בקורסים הייחודיים של תוכנית פריזמה בהם השתלבו כל הסטודנטים המצוינים. מטרת המחקר היא ללמוד על האופן בו הסגל והסטודנטים בתוכנית תופסים את שיטות ההוראה, הלמידה וההערכה החדשניות ששולבו בה בהשוואה לשיטות ההוראה המסורתית שהכירו לפני תקופת הקורונה.
בוגרות ובוגרי התוכנית יתאפיינו במחויבות עמוקה כלפי עולם ההוראה והחינוך שתתבטא בהיכרות מעמיקה עם תחום הדעת בו התמחו ויכולת גבוהה של חקר ולמידה בתחום; כישורי הוראה מתקדמים ומסוגלות פדגוגית יוצאת דופן; שאיפה להתפתחות אישית ומקצועית בתפקידים ובמסלולי השפעה שונים במערכת החינוך; ואישיות חינוכית מרשימה המשמשת דוגמה אישית ליצירתיות, גמישות מחשבתית, יכולת התמודדות מערכתית, כישורי פעולה בסביבה רב-תרבותית, רגישות חברתית ושאיפה מתמדת לתרומה לחברה ולסביבה.

סגל אקדמי
מבנה התוכנית
- מבנה התוכנית
- תנאי מעבר
- קורסים
- סמינרים
- סדנאות
- התנסות מעשית
- קורסים
הטבות ומלגות
ההטבות להן זכאים תלמידי ותלמידות התוכנית:
- משך הלימודים לקבלת תואר בוגר בהוראה (B.Ed.) ותעודת הוראה יהיה 3 שנים במקום 4.
- פטור מלא משכר לימוד במשך כל 3 השנים אשר מתבטא ב:
- מלגות מותנות מועדפות בגובה של 5800 ₪ לשנת לימודים ועד ל-3 שנות לימוד.
- מלגת מעורבות חברתית של מפעל הפיס בגובה 5000 ש”ח בכל שנת לימודים.
- שנת ההתמחות בהוראה (הסטאז’) תיחשב כשנה ראשונה למילוי חובת העבודה והמשכורת בה תחשב ככזו של מורה בפועל ולא כשנת סטאז’.
* ההטבות מותנות בעמידה בתנאי התוכנית. למידע נוסף יש להיכנס לאתר הארצי של תוכנית רג"ב למצוינים בהוראה.
תעודה פלוס - לימודי תעודת "הנחיית קבוצות"
החל משנת תשפ"ג, לצד לימודיהם לתואר הראשון ילמדו כל המצוינים לימודי תעודה אשר יפתחו בפניהם אפיק תעסוקתי נוסף. לימודי התעודה הם בתחום הנחיית קבוצות, והם יועברו על ידי מומחים שונים בתחום ויתקיימו בחופשת הקיץ באופן מרוכז. התעודה תוענק יחד עם תעודת סיום התואר.
פרויקט חונכות
הסטודנטים בתוכנית המצוינים לוקחים חלק גם בפרויקט חונכות, במסגרתו סטודנטים ותיקים מסייעים לסטודנטים חדשים. בשנה א' הסטודנטים מלווים על ידי חונכים משנתון מתקדם יותר; בשנה ב' הסטודנטים הופכים לחונכים ומסייעים לסטודנטים חדשים בהסתגלותם למכללה ולתוכנית; ובשנה ג' הסטודנטים הם למעשה המובילים של התוכנית, ולצד פעילותם במעורבות החברתית, בסדנה ובקורסים הבין-מכללתיים, ממשיכים לסייע בחניכת הסטודנטים החדשים.
פעילות בין-מכללתית
במסגרת לימודיהם, הסטודנטים של רג"ב לוקחים חלק בקורסים בין מכללתיים המיועדים לסטודנטים מצוינים ממכללות החינוך השונות בארץ. ההשתתפות בקורסים אלה מחדדת את התפיסה הרב תרבותית החיונית לנשות ואנשי חינוך בחברה הישראלית. המפגשים מתקיימים במכון מופת או באחת ממכללות החינוך. כל המידע אודות קורסים אלה נמצא באתר הקורסים הבין מכללתיים של תוכנית רג"ב הארצית. בנוסף, ,תלמידי התוכנית משתתפים בקורסי MOOC להם המכללה שותפה.
כמו כן, מדי שנה נערכים במסגרת התוכנית 3 כנסים ארציים בין-מכללתיים, שנושאיהם נקבעים על ידי הרכזים הארציים של רג"ב. כנסים אלה מהווים את שיאו של תהליך הלמידה ומתקיימים בשיתוף עם אגפים שונים במשרד החינוך. הם נועדו כדי לחשוף בפני הסטודנטים מגוון של מערכות ומוסדות במערכת החינוך; לאפשר לסטודנטים הזדמנות להכיר חזון חינוכי של מנהיגים חינוכיים בולטים ולעצב את חזונם שלהם; לזמן חוויות למידה-הוראה מחוץ לכיתה עם מגוון קהלים ובמגוון שיטות; להתנסות בלמידה מערבת ובלמידה מבוססת פרויקטים או מבוססת מקום; ליצור מפגש רב-תרבותי עם סטודנטים מצוינים מכל הארץ והזדמנויות לשיח משותף; לאפשר לסטודנטים לחלוק ידע עם עמיתים ממכללות אחרות; ולסכם באופן ייחודי את תהליך הלמידה. לפני כל כנס נפגשים הסטודנטים עם רכזת התוכנית במכללה מספר פעמים בכדי להיערך ולהתכונן.