https://sakhnin.ac.il/

אודות

תוכנית רג"ב למצוינות בהוראה היא תוכנית ארצית הפועלת בשיתוף פעולה עם משרד החינוך ב-22 מכללות להוראה, ומטרתה לקדם את החינוך בישראל באמצעות הכשרה, טיפוח וקידום של מורות ומורים מצטיינים ובעלי השפעה מקצועית וחינוכית רחבה וארוכת טווח, שידגימו מנהיגות מקצועית וחברתית ויתאפיינו בחדשנות יצירתית מעוררת השראה. 

במכללה האקדמית סכנין ממלאת תוכנית רג"ב תפקיד חשוב בהכשרת מורים מנהיגים מתוך החברה הערבית אשר יחנכו את מנהיגי דור העתיד ויתרמו להטמעה של מצוינות, חדשנות ורוח יזמית בבתי הספר המגוונים בארץ. 

התוכנית מהווה מסגרת רוחבית עבור סטודנטיות וסטודנטים להוראה הלומדים בחוגים שונים במכללה ומתמחים במגוון מקצועות ומסלולים: 

  • אנגלית לבי"ס יסודי ועל יסודי
  • מדעים לבי"ס יסודי 
  • ערבית לבי"ס יסודי
  • מתמטיקה לבי"ס יסודי ועל יסודי
  • חינוך מיוחד רב-גילאי
  • הגיל הרך

משך הלימודים בתוכנית להשלמת תואר בוגר בהוראה ותעודת הוראה הינה 3 שנים  (במקום 4 שנות לימוד במסלולים הרגילים), והם כוללים פטור מלא מתשלום שכר לימוד וכן מלגות נוספות, בכפוף לעמידה בתנאים. בנוסף למחויבויות האקדמיות ורכיבי ההכשרה השונים החלים על כל סטודנטית וסטודנט במסגרת המסלול אליו הם משתייכים, תוכנית רג"ב כוללת גם קורסים ופעילויות ומפגשים בין מכללתיים המיועדים לתלמידות ותלמידי רג"ב מכל הארץ , בהיקף של 22 ש"ש (כמפורט בתוכנית הלימודים). 

התוכנית שמה דגש מיוחד על הכנת הסטודנטים לאתגרים החינוכיים של העידן הנוכחי, המתאפיין במעברים בלתי צפויים בין למידה פרונטאלית, מקוונת והיברידית, ולהפוך אותם לשגרירי השינוי המעבירים הלאה את הידע שצברו בתחום. בנוסף, הסטודנטים של רג"ב ישתלבו גם בקורסי MOOC (Massive Open Online Courses) וקורסים המדגישים כלים דגיטליים וחדשניים. 

בוגרות ובוגרי התוכנית יתאפיינו במחויבות עמוקה כלפי עולם ההוראה והחינוך שתתבטא בהיכרות מעמיקה עם תחום הדעת בו התמחו ויכולת גבוהה של חקר ולמידה בתחום; כישורי הוראה מתקדמים ומסוגלות פדגוגית יוצאת דופן; שאיפה להתפתחות אישית ומקצועית בתפקידים ובמסלולי השפעה שונים במערכת החינוך; ואישיות חינוכית מרשימה המשמשת דוגמה אישית ליצירתיות, גמישות מחשבתית, יכולת התמודדות מערכתית, כישורי פעולה בסביבה רב-תרבותית, רגישות חברתית ושאיפה מתמדת לתרומה לחברה ולסביבה.

למא חסאן (נג'ם)
למדה בתוכנית בין השנים 2017-2020
"כל אחת ואחד מאיתנו יכול להיות יוצא דופן ומיוחד, וזה קורה על ידי התמודדות עם אתגרים ודברים חדשים ושונים – מה שמאפיין את ההכשרה בתוכנית המצויינים במכללת סכנין. בעזרת ההכשרה בתוכנית הצלחתי לשפר את כישרון ההוראה שלי, לחזק את האישיות שלי, והכי חשוב – לשים לב להרבה דברים שקשורים להוראה בכלל ולבתי ספר ערביים בפרט אשר תמיד נמצאים מול העיניים שלנו אבל אף פעם לא התייחסנו אליהם. התוכנית חשפה אותי לחוויות מאתגרות, עשירות ומעוררות השראה. הקורסים המיוחדים שלמדנו, הן במכללה והן בקורסים הבין-מכללתיים, הביאו לידי ביטוי את ייחודה של התוכנית. הליווי האישי בתוכנית עזר לי לאורך כל התואר ותמיד הרגשתי חלק מקבוצה מיוחדת".
מראם קראקרה
למדה בתוכנית בין השנים 2015-2018
"ההצטרפות ללימודים בתוכנית רג"ב היתה הצעד הכי חשוב שלקחתי כשהתחלתי את המסע שלי באקדמיה, צעד שהיו לו הרבה השפעות והשלכות על המשך חיי. בעקבות השתתפותי בתוכנית קיבלתי עדיפות בשיבוץ להוראה על פני שאר הבוגרים, כך שמיד אחרי שסיימתי את התואר התחלתי לעבוד. בזכות התוכנית, עוד לפני שסיימתי את התואר הראשון התקבלתי בקלות לתואר שני, ועתה אני עובדת על מחקר התזה שלי כדי שאוכל להמשיך במסע האקדמי שהתחלתי אז בבחירת התוכנית. תוכנית המצוינים היא תוכנית ייחודית בכל המובנים: ליווי אישי, תמיכה במהלך התואר, קורסים מיוחדים ושונים ומפגשים עם מגוון גדול של אנשים מכל המגזרים. החשיפה הזאת חיזקה את הביטחון העצמי שלי, חידדה את היכולות שלי ועזרה לי להכיר צדדים באישיות שלי שלא הכרתי קודם".
סונדוס טרביה
למדה בתוכנית בין השנים 2015-2017
עובדת היום כמורה בבית ספר יהודי ״לימודי התואר הראשון במתמטיקה ומדעי מחשב בתוכנית המצוינים היו מאוד משמעותיים עבורי. רכשתי הרבה ידע ותובנות לגבי הדרך הנכונה להתמודד עם הקשיים והאתגרים המצויים בסביבה הבית ספרית. התוכנית לימדה אותי להביט על הוראה בדרך חיובית יותר ולעבוד מתוך רצון, חשק ואהבה לתחום, וגם לשדר את זה לתלמידים. וזה מה שבאמת קורה בשטח: אני מצליחה להתמודד היטב עם כל הקשיים והתלמידים שלי מאוהבים בשיעורים שאני מעבירה להם. כל זה לא היה קורה בלי התמיכה והעזרה של המרצים במכללה, שליוו אותנו במהלך כל שנות הלימוד, החל מתהליך השיבוץ ועד לרגע זה".
אנעאם סעאידה
בת 32, נשואה ואמא לארבעה ילדים
לומדת בתוכנית עם התמחות במתמטיקה לגילאי יסודי "תוכנית המצוינים במכללה תומכת בנו מבחינה אקדמית וחברתית, ומאפשרת לנו ללמוד קורסים מיוחדים שעוזרים לנו רבות בעתיד בתחום החינוך וההוראה, וזאת לצד היחס המכבד שאנו מקבלים מההנהלה ומצוות המכללה. בזכות תוכנית המצוינים השתתפתי בשנה א' ובשנה ב' בכנסים ייחודיים לתוכניות מצוינים במכללות חינוך אחרות בישראל, וההשתלבות עם סטודנטים מכל רבדי החברה תרמה לביטחון העצמי שלי. כשהשתתפתי השנה בקורס הבין-מכללתי למצוינים "כותבים חינוך ברג''ב", הייתי הסטודנטית היחידה מהמכללה האקדמית סכנין והסטודנטית הערבייה היחידה מבין שאר הסטודנטים. ההשתתפות שלי בקורס נתנה לי כוח ואומץ, והייתי גאה בעצמי כי הצלחתי להיות חלק מהקבוצה ולהביע את מחשבותיי ודעותיי. בכנס רג"ב השנתי הצגתי מול מכללות אחרות מצגת על קורס ייחודי למצוינים שלמדנו במכללה בהדרכת ראשת התוכנית, ד"ר בולוס, שעסק בלמידת עמיתים. הצגת הקורס עוררה עניין רב בקרב הנוכחים, שהתרשמו מאוד מדרך ההוראה, ובהמשך אף בחרו להציג בעמוד הפייסבוק של תוכנית רג"ב הארצית את מה שכתבתי על הכנס ועל החוויה שלי בו. ברוך השם, אני שמחה על כך וגאה להיות סטודנטית במכללה האקדמית סכנין, ובמיוחד גאה להיות חלק מתוכנית המצוינים.
רנדה לולו
אמא לארבעה ילדים מנצרת
לומדת בתוכנית עם התמחות בחינוך לגיל הרך "בכדי להצליח בחיים חשוב שהרצון שלך יתגבר על פחדיך מהכישלון. בזכות תכנית רג"ב וד"ר לינה בולוס למדתי שהצלחה היא היישום של מה שנחשב בלתי אפשרי. התוכנית למדה אותי להתגבר על הפחדים שלי מהחזרה ללימודים אחרי שנים רבות. התוכנית עיצבה את המטרות שלי וסייעה לי להגשימן. אני מעריכה מאד את צוות המרצים והנהלת המכללה. התמיכה שלהם עזרה לי המון להגיע ליעד שלי ולהגשים את החלומות שלי."
היבא יאסין
לומדת בתוכנית עם התמחות בשפה האנגלית בבי"ס על יסודי
"אני לומדת כבר שנתיים בתוכנית, וחייבת לציין שלמרות העומס של המטלות והפרויקטים, החזון השקוף והאופטימיסטי של התוכנית לגבי העתיד, והתכנון הנכון שלו, מעניקים לי את האמונה והביטחון שאני צריכה בתור תלמידה, ובהמשך גם בתור מורה. אני מרגישה נהדר גם בתוכנית וגם בחוג, ונהנית מכל הישג. סגל החוג הם אנשים מוכשרים שהתשוקה שלהם לתחום שהם מלמדים ניכרת, וזה מעודד מאוד. לדעתי, בשביל מי שמתלהב לפגוש אנשים חדשים ושואף להפוך את הלימודים לחוויה חד פעמית ובלתי נשכחת – תוכנית המצוינים היא הבחירה המושלמת".

מבנה התוכנית

רכיב First Year Year B Year C Total
חשיבה ביקורתית- עקרונות הטיעון x - - 1
מבוא לרב תרבותיות x - - 1
חינוך לחשיבה - x - 2
מנהיגות פדגוגית בחינוך הומניסטי לחברה משותפת - x x 2
יזמות וחדשנות בית ספרית - x x 2
קפה עולם: קורס יזמות חברתית בגישת מנהיגות השתתפותית x x x 2
פרויקטים חינוכיים מבוססי טכנולוגיה דיגיטלית - x x 2
קורס בין מכללתי - x - 2
תעודת הנחיית קבוצות - x x -
סדנה - עבודה מעשית ייחודית ופרויקט גמר - x x 4
סדנה - מעורבות חברתית ופיתוח אישיות x x x 4
סדנה מלווה למצוינים x x x -
סה"כ - - - 22

הטבות ומלגות

ההטבות להן זכאים הסטודנטים והסטודנטיות בתוכנית:

  • משך הלימודים לקבלת תואר בוגר בהוראה (B.Ed.) ותעודת הוראה יהיה 3 שנים במקום 4.
  • פטור מלא משכר לימוד במשך כל 3 השנים.
  • מלגות מותנות מועדפות בגובה של 5800 ₪ לשנת לימודים ועד ל-3 שנות לימוד. מלגת מעורבות חברתית של מפעל הפיס בגובה 5000 ש”ח בכל שנת לימודים.
  • שנת ההתמחות בהוראה (הסטאז’) תיחשב כשנה ראשונה למילוי חובת העבודה והמשכורת בה תחשב ככזו של מורה בפועל ולא כשנת סטאז’. 

* ההטבות מותנות בעמידה בתנאי התוכנית. למידע נוסף יש להיכנס לאתר הארצי של תוכנית רג"ב למצוינים בהוראה

תעודה פלוס - לימודי תעודת "הנחיית קבוצות"

החל משנת תשפ"ג, לצד לימודיהם לתואר הראשון ילמדו כל המצוינים לימודי תעודה אשר יפתחו בפניהם אפיק תעסוקתי נוסף. לימודי התעודה הם בתחום הנחיית קבוצות, והם יועברו על ידי מומחים שונים בתחום ויתקיימו בחופשת הקיץ באופן מרוכז. התעודה תוענק יחד עם תעודת סיום התואר.

הכנה לקראת יציאה לעבודה במערכת החינוך

במסגרת השאיפה לקדם השמה מותאמת ומיטבית, הסטודנטים/יות המצוינים מלווים על ידי יועץ ההשמה במכללה. במסגרת הליווי הם מקבלים הכוונה לעולם בתי הספר, חיזוק הרצון והיכולת להשתלב במערכת החינוך, וחיזוק הזהות המקצועית כחלק מתנועת מצוינות ארצית וקהילת רג"ב.  הם גם משתתפים באירועים, ימי עיון והרצאות העוסקים בתהליך הכניסה להוראה. 

הליווי מורכב מ:

  • 4 פגישות אישיות לפחות בכל סמסטר
  • 4 מפגשים קבוצתיים בכל סמסטר
  • קורס "כניסה לבתי ספר יהודיים" המתקיים במכללה בשיתוף עם מכון מרחבים, אשר מעשיר אותם ומכין אותם לקראת השתלבות בהוראה בבתי ספר יהודיים

פעילות בין-מכללתית 

 

  • קורסים בין-מכללתיים: הסטודנטים של רג"ב לוקחים חלק בקורסים בין מכללתיים המיועדים לסטודנטים מצוינים ממכללות החינוך השונות בארץ. ההשתתפות בקורסים אלה מחדדת את התפיסה הרב תרבותית  החיונית לנשות ואנשי חינוך בחברה הישראלית. המפגשים מתקיימים במכון מופת או באחת ממכללות החינוך. המידע אודות קורסים אלה נמצא באתר הקורסים הבין מכללתיים של תוכנית רג"ב הארצית.
  • כנסים ארציים ופורמים בין-מכללתים: מדי שנה נערכים במסגרת התוכנית 3 כנסים ארציים בין-מכללתיים, שנושאיהם נקבעים על ידי הרכזים הארציים של רג"ב. כנסים אלה מהווים את שיאו של תהליך הלמידה ומתקיימים בשיתוף עם אגפים שונים במשרד החינוך. הם נועדו כדי לחשוף בפני הסטודנטים מגוון של מערכות ומוסדות במערכת החינוך; לאפשר לסטודנטים הזדמנות להכיר חזון חינוכי של מנהיגים חינוכיים בולטים ולעצב את חזונם שלהם; לזמן חוויות למידה-הוראה מחוץ לכיתה עם מגוון קהלים ובמגוון שיטות; להתנסות בלמידה מערבת ובלמידה מבוססת פרויקטים או מבוססת מקום; ליצור מפגש רב-תרבותי עם סטודנטים מצוינים מכל הארץ והזדמנויות לשיח משותף; לאפשר לסטודנטים לחלוק ידע עם עמיתים ממכללות אחרות; ולסכם באופן ייחודי את תהליך הלמידה. לפני כל כנס נפגשים הסטודנטים עם רכזת התוכנית במכללה מספר פעמים בכדי להיערך ולהתכונן.

מועדי כנסים לשנת הלימודים תשפ"ד,  2023-2024

  • כנס שנה א' ארצי – 8.5.24
  • כנס שנה ב' ארצי – 7.1.24
  • כנס שנה ג' ארצי – 4.6.24

כנסי עבר 

שנה א' – הכנס הבין מכללתי השנתי 

10.5.23

כנס שנתי שמטרתו המרכזית הינה היכרות בין הסטודנטיות והסטודנטים הלומדים בתוכנית רג"ב במכללות ברחבי הארץ ויצירת בסיס לשיח חינוכי משותף. הכנס גם עסק בהיכרות עם התוכנית הארצית וקהילת רג"ב, ובבנייה וגיבוש של חזון חינוכי משותף.

שנה ב' – הכנס הבין מכללתי השנתי

נושא: למידה רגשית חברתית (SEL).

שלב ראשון, כנס אזורי. 21.1.23

תכנית/מרצים/אורחים: הרצאה של מנהלת בי"ס יסודי בנושא SEL והאופן בו היא באה לידי ביטוי בבית הספר וסדנה ליצירת תוצרים פדגוגיים בתחום ה-SEL. 

שלב שני, כנס כלל ארצי מקוון. 

הוצגו התוצרים מהכנסים האזוריים. 

שנה ג' – הכנס הבין מכללתי השנתי

06.06.23

נושא: כניסה והשתלבות בהוראה. 

תכנית/מרצים/אורחים: ראיון עם ד"ר גלי נהרי, אחראית אגף התמחות וכניסה להוראה מטעם משרד החינוך; הצגת תוכנית ליווי בהוראה מטעם רג"ב; מגוון סדנאות לבחירת הסטודנטים בנושא כניסה להוראה; טקס סיום ופרידה. 

מעורבות חברתית

ד"ר אמל טאהא פאהום, רכזת

הסטודנטיות והסטודנטים בתוכנית המצוינים משתלבים בפעילות בתחום המעורבות החברתית בהיקף  של 40-80 שעות בשנה. במסגרת זו, המכללה מעודדת את הסטודנטים של התוכנית להשתלב בפרויקטים המגוונים של המרכז למעורבות חברתית-קהילתית ואזרחית (C-saci) במכללה. חשיבותה של המעורבות החברתית בכך שהיא מחברת את הסטודנטים/יות לקהילה ולאתגריה. דרך פרויקט זה, הם נחשפים לרבדים חשובים של החברה אשר יתרמו מאד לעשייתם כמחנכים בעתיד.

המרכז למעורבות חברתית-קהילתית ואזרחית במכללת סחנין משתף פעולה עם רוב העמותות הערביות והיהודיות בצפון הארץ, ובין היתר קופות חולים, מועדונים לקשיש ומתנ"סים, לימודי קיץ, מחנות קיץ ומסגרות עבור סטודנטים המצויים במצוקה חברתית. על מנת לחשוף את הסטודנטים למגוון מסגרות וקהלים, המרכז מקפיד לשלב את הסטודנטים בעמותות שונות מדי שנה (למעט במקרים בהם יש צורך ברצף והמשכיות).

הפעילות בתחום המעורבות החברתית מלווה בסדנה המאפשרת לסטודנטים לשתף, לפרוק וללמוד מהניסיון של עמיתיהם. 

תנאי קבלה

קבלה עם מבחן פסיכומטרי:

קריטריון: הצטיינות אקדמית

  • ציון משוקלל של תעודת הבגרות והפסיכומטרי: 650 ומעלה
  • ציון מסיל"ה: 5.5  ומעלה 
  • ניתן להתקבל גם ללא בגרות עם פסיכומטרי 660 ומעלה

קריטריון: הצטיינות חברתית ואקדמית

  • ציון משוקלל של תעודת הבגרות והפסיכומטרי: 630-650
  • ציון מסיל"ה: 5.5 ומעלה 
  • הצטיינות ערכית-חברתית מיוחדת

– קריטריון: הצטיינות במבחני התאמה להוראה

  • ציון משוקלל של תעודת הבגרות והפסיכומטרי: 615-630
  • ציון מסיל"ה: 7  ומעלה

– קריטריון:מקצועות מועדפים

  • ציון משוקלל של תעודת הבגרות והפסיכומטרי: 615 ומעלה
  • ציון מסיל"ה: 5.5  ומעלה
  • התמחות במקצוע מועדף*

* מקצועות מועדפים: מתמטיקה, אנגלית, מדעים, עברית, מקרא במגזר הממלכתי, ערבית למגזר הממלכתי יהודי, הוראה וחינוך לבית ספר יסודי ומוזיקה.


קבלה ללא מבחן פסיכומטרי

– קריטריון: הצטיינות במבחני התאמה להוראה והתנסות אקדמית

  • ממוצע בגרות: 105 ומעלה
  • ציון מסיל"ה: 7 ומעלה
  • מעבר בהצלחה של קורס מקוון**

** קורס מקוון: פרטי הקורס, תנאי הסף ולוחות הזמנים יפורטו במסמך נפרד, הערכה סופית של ההישגים בקורס תקבע על ידי ראשת תכנית רג"ב.

– קריטריון: רג"ב שרוך אפור***

  • ממוצע בגרות: 102 ומעלה
  • ציון מסיל"ה: 7 ומעלה
  • משוחררות ומשוחררי חיל החינוך והנוער (ששירתו בתפקיד משקיות הו"ד חינוך, ומד"ן) ומדריכות  בבתי ספר שדה.

*** רג"ב שרוך אפור: במכללה שיהיו בה מעל 10 סטודנטים ברג"ב שרוך אפור תפתח קבוצה מיוחדת לסטודנטים אלו. במידה ובמסגרת הארצית יהיו מעל 20 סטודנטים בקריטריון זה, תפתח עבורם מסגרת בין מכללתית.


בנוסף לכל האמור לעיל: 

  • נדרשת עמידה בהצלחה בפני ועדת קבלה מכללתית ומכתב מלווה של המועמד/ת. 
  • ההחלטה הסופית על קבלה לתכנית רג"ב תהיה באישור ראשת התכנית הארצית. 

קליטה במקצועות שהדרישה להם במערכת החינוך נמוכה מאוד, תהיה מוגבלת.

להרשמה

צרו איתנו קשר, נשמח לעזור

"*" אינדוקטור שדות חובה

כתובת*
Hidden
Hidden

אנשי קשר

ד"ר איסלאם אבו-אסעד
ראשת תוכנית רג"ב למצוינות בהוראה
04-9058000
גב' סאמיה יאסין
ראש מנהל תלמידים
049058010
גב' סמר גנאיים
מזכירות תואר ראשון
049058009