המרכז למעורבות חברתית-קהילתית ואזרחית (C-saci)
המרכז למעורבות חברתית-קהילתית ואזרחית (C-Saci), שהוקם ב-2018 במסגרת פרויקט CURE by Erasmus+ של האיחוד האירופי, מהווה חממה בתהליך הסוציאליזציה של פרחי ההוראה, ובהקניית מיומנויות וכלים בתהליכי פיתוח מקצועי של סגלי הוראה, ובעלי תפקידים במערכת החינוך. המרכז מאגד תחתיו את כלל הפעילות החברתית של המכללה, הכוללת מגוון רחב של תוכניות ומטרותיה המרכזיות הן:
- קידום מעורבות חברתית-קהילתית ואזרחית בקרב הסטודנטים והסטודנטיות, ובקרב חברי וחברות הסגל.
- גישור על פערים חברתיים וצמצום אי השוויון במגוון תחומים לרבות החינוכי, הכלכלי והחברתי.
להלן מגוון דוגמאות לפעילות חברתית במכללה
רקע: תחת המטרייה של "תקוה ישראלית באקדמיה" וברוח נאום השבטים של כבוד נשיא המדינה לשעבר מר ראובן ריבלין, שעודד שיח משותף ובניית גשרים בין קבוצות/שבטים שונים בחברה הישראלית.
שנה: 2021
פעילות: 10 מפגשים בין חברי סגל ממכללת סכנין וממכללת לוינסקי במסגרתם קודמו מיזמים משותפים, במטרה לבסס שיח הומני ופורה, לעודד שיתופי פעולה בתהליכים חינוכיים ולפתח תחומי מחקר משותפים ופרסומים חדשניים באקדמיה.
מעבר להיכרות ושבירת המחסומים הקיימים, נוצרו בעקבות המפגשים שיתופי פעולה מקצועיים לרבות שותפות חברי הסגל משתי המכללות בעריכת מחקרים.
רקע: נשיא המדינה לשעבר מר ראובן (רובי) ריבלין, הסב את תשומת הלב למציאות הישראלית החדשה שהולכת ונוצרת בימינו. לא עוד רוב יהודי, ציוני, משרת בצה"ל, המאוחד בשאיפותיו עבור הארץ הזאת וקבוצות שוליים קטנות, כי אם אזרחי המדינה משתייכים ל'שבטים' שונים, ארבעה מגזרים נפרדים שהולכים ומשתווים בגודלם - זרם חילוני, דתי-לאומי, חרדי וערבי - בעלי תפיסות שונות מאוד לגבי שאלות יסוד. על רקע מציאות זו קרא הנשיא להכיר בקיומם של ה'שבטים' השונים, לקדם ביניהם דיאלוג, וליצור חזון ומרחב חיים משותפים. ליוזמתו הוא קרא 'תקווה ישראלית'.
שנה: 2023/2018 (תשע"ח-תשפ"ג)
פעילות: פותח קורס עם אקרדיטציה לסטודנטים משנה ב' ו- ג' מכלל המסלולים, בו לוקחים חלק סטודנטים ערבים ויהודים משתי המכללות (סכנין ולוינסקי). מטרת הקורס היא העברת מידע על 'השבטים השונים' ודרכים לפיתוח דיאלוג. הקורס נבנה סביב שני צירים - תאורטי וחווייתי. הציר התאורטי עסק במושג 'זהות' ובמעגלי הזדהות שונים. הציר החווייתי התמקד במפגשי הסטודנטים/יות אלה עם אלה, ועם פעילים/ות חברתיים, אנשי דת יהודים וערבים, יזמים/יזמיות חברתיים, ואנשי ונשות חינוך ממגוון מסגרות חינוכיות.
שנה: 2019-2020 (שנה"ל תש"פ)
רקע: נושא "האלימות בחברה" זוהה כבעיה חברתית קשה שיש לתת עליה את הדעת.
פעילות: 80 סטודנטיות שקיבלו מלגה, התנדבו אחת לשבוע במשך השנה (וסה"כ 90 שעות) במסגרות שונות הפועלות לקידום מעמד האישה ולצמצום ומניעת האלימות בחברה הערבית ובהן העמותה למניעת אלימות נגד נשים, עמותת כייאן, ותנועת אל סיואר - התנועה הפמיניסטית הערבית. הן השתלבו בעשייה המניעתית והעלאת מודעות לנושא בבתי ספר וקבוצות נשים בקהילה.
סדנאות ומפגשים קבוצתיים: במהלך השנה השתתפו המלגאים/מלגאיות בסדנאות דו-חודשיות שמטרתן עיבוד התהליכים שעברו עם אוכלוסיית היעד, והעשרה באמצעות מפגשים עם עמותות, ארגונים ופעילות שטח חברתיות (אקטיביסטיות).
שנה: 2019
פעילות: במסגרת הפרויקט הבינלאומי CURE by Erasmus+ התארחה ד"ר Catherine Carré-Karlinger מאוניברסיטת לינץ-אוסטריה (University of Education Upper Austria) להרצאה וסדנה בנושא למידה מבוססת קהילה (Community-based learning) , מתודולוגיה שמחברת בין לימודי השכלה גבוהה לקהילה, ותפקידה של היחידה למעורבות חברתית בחוללות חברתית של הבוגר/ת.
שנה: 2018/2019
פעילות: שת"פ עם עמותת "מאבק לחיים" ע"ש אלי אלקובי (שנפטר עקב מחלת הסרטן), הפועלת בשת"פ עם המרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה ירושלים. סטודנטים וסטודנטיות קיבלו הסבר על הנושא, נרתמו למאבק, הצטרפו למאגר התורמים ותרמו דגימות.
האירוע "קפה עולם" הוא תוצר של גישה חינוכית שנקראת מנהיגות השתתפותית, בה מוזמנים הסטודנטים והסטודנטיות להוביל תהליך מראשיתו ועד סופו. התהליך כולו נעשה בצורה של סדנה שכוללת למידה המערבת מחשבות, תחושות ורגשות לטובת יצירה משותפת.
בשנת הפעילות הראשונה (קיץ 2018) הסטודנטים/יות והסגל ניתחו את מרחב המכללה, הזהות המקומית והמשמעות הקהילתית בקמפוס באמצעות גישה שנקראת "עשיית מקום – מתן משמעות למקום" (Place making) , כלומר יצירת מרחבים עם יזמות גבוהה. בסוף הפעילות הופק שלט ובו סיפור התפתחות המכללה, ציפיות הסטודנטים/יות ממנה, והחזון שלה ושל הסטודנטים/יות לעתיד.
בשנת הפעילות השנייה (קיץ 2019) נערך סקר בקרב קהילת הסטודנטים/יות והסגל האקדמי בקמפוס לגבי אמצעים שונים לקידום תוכנית המצוינים של רג"ב (ראש גדול בהוראה).
קפה עולם הינו מיזם במסגרת פרויקט Cure – Erasmus+ והמרכז למעורבות חברתית-קהילתית ואזרחית (C-saci) במכללה.
רקע: התכנית, במימון הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית במשרד לשוויון חברתי, ביקשה להכין את דור העתיד בקרב נשים ערביות, אשר מצטיינות בלימודיהם, לקראת לימודים אקדמאים במקצועות יוקרה ומחוללות תעסוקה.
הפעילות כללה:
- תגבור והכנה של הנשים למבחני הקבלה במוסדות להשכלה גבוהה.
- הכוון וסיוע בבחירת מקצועות לימוד הנדרשים בשוק העבודה הישראלי.
במסגרת התכנית שפעלה בין 2013 ל-2019, הוכשרו כ- 1000 נערות מצטיינות מהחברה הערבית, מאזור רהט בדרום עד אזור מג'דל שמס בצפון.
שנה: 2017
פעילות: העלאת המודעות למניעת תאונות דרכים וחשיבות ערך החיים בקרב תלמידי בתי ספר (בי"ס יסודי ד' בכפר כנא, בי"ס יסודי ד' באעבלין, חט"בים אבן חולדון ואלחלאן, ותיכונים טאהא חוסין ואלבשאיר בסכנין, בי"ס יסודי עומר אבן אלחטאב במג'ד אלכורום).
פרויקטים בהתגבשות:
שיתוף פעולה, מתוכנן לשנה"ל 2023-2024 (תשפ"ד), עם ארגון Search for Common Ground לקידום דיאלוג ויישוב סכסוכים, ולקיום מפגשים בין בני/בנות דתות שונות (יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים). כמו כן נבחנת אפשרות לשיתוף פעולה עם Pathways Institute for Negotiation Education.
שנה: שנה"ל 2023-2024 (תשפ"ד)
רקע ופעילות: הקמת תשתית לוגיסטית ומנהלית להפעלת ארגון בוגרים. הארגון יעסוק במעקב אחר התפתחותם של בוגרי המכללה כמקור מידע חיוני לכיווני התפתחות עתידיים של המכללה לצד הרחבת המעורבות החברתית של המכללה דרך חברי וחברות הארגון.
שנה: פיילוט בשנה"ל 2023-2024 (תשפ"ד)
רקע ופעילות: המכללה מבקשת להגדיל את מספר הנרשמים ללימודים אקדמאיים בקרב החברה הבדואית בכלל, ובקרב נערות בדואיות בפרט. מדובר בחברה מסורתית שבה הבחירה במסלול חיים הכולל לימודים אקדמיים איננה מובנת מאליה. שילוב ההורים בתהליך ההעצמה וההתפתחות האישית והמקצועית של הנערים והנערות כסטודנטים במכינה קדם אקדמית, יסייעו בהשגת המטרה.
סדנאות להגברת מעורבות ההורים בתהליך הלימודים וההתפתחות של בניהם ובנותיהן במכינה, צפויה להגביר את הציפיות שלהם מהילדים ואת האמונה שלהם ביכולותיהם/ן, ויגביר את הביטחון העצמי של הסטודנטים והסטודנטיות.