https://sakhnin.ac.il/

פרופ' היתאם טאהא

ראש היחידה ללימודים מתקדמים

ראש התוכנית לתואר שני בלקויות למידה

בתיאום באמצעות המייל

04-9058079 [email protected]

פרופ' היתאם טאהא

  • סגל אקדמי בכיר
  • ראש היחידה ללימודים מתקדמים
  • ראש התוכנית לתואר שני בלקויות למידה

פרופ' היתאם טאהא סיים את לימודי התואר ראשון במדעי ההתנהגות באוניברסיטת בן גוריון בנגב, ואת לימודי התואר השני בלקויות למידה בהתמחות אבחון טיפול באוניברסיטת חיפה. הוא בעל תואר שלישי מאוניברסיטת בר אילן. עבודת הדוקטורט שלו התמקדה בחקר תרומתם של תכניות התערבות פסיכולינגוויסטיות לטיפוח כישורי קריאה ואיות בקרב תלמידים עם לקויות קריאה. סיים את לימודי הפוסט-דוקטורט במרכז י. אדמונד ספרא לחקר המוח בלקויות למידה באוניברסיטת חיפה והתמחה בחקר פוטנציאליים עצביים תלויי מאורע בעת עיבוד מלים כתובות. במהלך הפוסט-דוקטורט, גם שהה באוניברסיטת גוטה בפרנקפורט, גרמניה במעבדה לחקר המח בחוג לפסיכולוגיה. 

תחומי המחקר המרכזיים של פרופ' טאהא מתמקדים בתהליכים קוגניטיביים בחקר הקריאה, זיהוי מילים, תהליכים פסיכולינגוויסטיים, למידה ורבלית וחשיבה חשבונית, והוא פרסם עשרות מאמרים אקדמיים במגוון כתבי עת מקצועיים. פרופ' טאהא הינו חבר מערכת בכתב העת המוביל Annals of Dyslexia, וסוקר של כתבי עת שונים בתחום הפסיכולוגיה של הקריאה, התפתחות השפה וזיהוי חזותי של מלים. 

פרופ' טאהא כתב את הייסוד לתכנית הלימודים לתואר שני בלקויות למידה במכללה האקדמית סכנין וייסד את יחידת האבחון במכללה. הוא נחשב בין המומחים בעלי שם בינלאומי בחקר עיבוד השפה הכתובה בערבית וחקר הבסיס הקוגניטיבי של הקריאה בערבית, ובשנים האחרונות גם הקים את המעבדה הקוגניטיבית לחקר הקריאה והלמידה במכללה. 

פרופ' טאהא מומחה בתחום האבחון הקליני של לקויות למידה והינו שותף פעיל והוגה של מערכות אבחון מקצועיות של תפקודי למידה ותפקודים קוגניטיביים. לאחרונה יזם עם שותפים מאיחוד האמירויות פיתוח מערכות אבחון של תהליכי קריאה ועיבוד שפה כתובה על בסיס בינה מלאכותית.

 

מינויים אקדמיים

2022 – היום ראש היחידה ללימודים מתקדמים, המכללה האקדמית סכנין להכשרת עו"ה

2014 – היום ראש התכנית לתואר שני בלקויות למידה במכללה האקדמית סכנין להכשרת עו"ה

2014 – 2022 עמית מחקר במרכז אדמונד י. ספרא לחקר המח בלקויות למידה, אוניברסיטת חיפה

2009 – 2013 מרצה מן החוץ בחוג ללקויות למידה, אוניברסיטת חיפה, והעביר קורסים בלימודי הליבה הקליניים באבחון והתערבות בתכנית לתואר שני בלקויות למידה עבור האוכלוסייה הערבית. 

2008 – 2010 מרצה מן החוץ החוג לחינוך, המכללה האקדמית תל חי

2002 – היום מרצה וחוקר במכללה האקדמית סכנין להכשרת עו"ה

 

פרסומים אחרונים

*Taha, H. (2022). How can orthographic representations in Arabic contribute to phoneme awareness development?". Journal of Psycholinguistic Research, 1-29.‏

*Taha, H. (2023). Differences in Detecting Statistical Visual Regularities between Typical and Poor Readers. Reading Psychology. doi: 10.1080/02702711.2023.2179143

*Taha, H., Taha, H., & Shaheen, H. (2023). The effect of the linguistic status of text previewing in Arabic on the reading comprehension outcomes among second and sixth grade native Arabs readers: A cross-sectional view. Journal of Psycholinguistic Research. doi: 10.1007/s10936-023-10013-0

*Tarabeh, J., Taha, H., Sapir, S. (2023). How Arabic diglossia affects the performances on phonological working memory tasks: Research evidence among first graders. Applied Neuropsychology: Child. DOI: 10.1080/21622965.2023.2259036

Asadi, I. A., Vaknin‑Nusbaum, V., & Taha, H. (2023). The Role of Morphological Decomposition in Reading Complex Words in Arabic in Elementary School Years. Journal of Psycholinguistic Research, 1-14.‏ doi: 10.1007/s10936-023-10024-x