בקרב ילדי גן דובי ערבית כבר מתפתחת העדפה לתבניות מקובלות בערבית מבחינה אורתוגרפית ואפילו עם נטייה להעדפת תבניות מחוברות שהן בעלות שכיחות סטטיסטית גבוהה יחסית, ובכיתה א' ההעדפה הזו מובהקת. כך עולה ממחקר שנערך במעבדה למחקר קוגניטיבי לתחום הקריאה והלמידה, בראשותו של ד"ר היתאם טאהא במכללה האקדמית להכשרת עובדי הוראה בסכנין.

המכללה מקיימת לימודי תואר שני בלקויות למידה, בהתמחות באבחון והתערבות ולדברי ד"ר טאהא , ישנה הדגשה על את המחקר הקוגניטיבי כחלק בלתי נפרד מהתכנית עצמה.

המעבדה למחקר קוגניטיבי בתחום הקריאה והלמידה מהווה פינה חשובה מפינותיה של תכנית התואר השני בלקויות  למידה ומדגישה את העשייה המחקרית בקרב הסטודנטים כחלק ממילוי חובותיהם לקבלת התואר השני.

דר' טאהא נחשב לאחד החוקרים המובלים בארץ בתחום חקר הפסיכולוגיה של הקריאה במערכת הכתב  בערבית לצד עיסוקו כמומחה בלקויות למידה. צוות המחקר שלו עוסק בהרצת מחקרים הבוחנים את השפעת המאפיינים הייחודים של הכתב בערבית על התהליך החזותי של זיהוי המלים הכתובות הן בקרב לומדים תקינים והן בקרב ליקויי למידה. לצד מכן, קבוצה אחרת עוסקת במחקר קוגניטיבי הבוחן תהליכי למידה סטטיסטיים המשפיעים על תהליך רכישת הקריאה בערבית. למידה סטטיסטית הנה תהליך למידת השכיחות של התרחשות חוזרת של מאורע.

 

"מאפיינים אורתוגרפיים בולטים של מערכת כתב החוזרים על עצמם בתדירות גבוהה עשויים להשפיע על תהליכי ההעדפה האורתוגרפית של ילדים. הנחה זו נבחנה במחקר הנוכחי בנוגע להעדפה אורתוגרפית של ילידם בשלבי טרום ותחילת קריאה בערבית. במחקר המתנהל במסגרת המעבדה הקוגניטיבית במכללת סכנין נמצא כי בקרב ילדי גן דובי ערבית כבר מתפתחת העדפה לתבניות מקובלות בערבית מבחינה אורתוגרפית ואפילו עם נטייה להעדפת תבניות מחוברות שהן בעלות שכיחות סטטיסטית גבוהה יחסית. העדפה כזו נמצאה מובהקת בקרב ילדי כיתה א'. ממצאי המחקר מלמדים כי ככל הנראה מתקיים תהליך למידה סטטיסטי המשפיע על העדפה האורתוגרפית כבר בגיל טרום קריאה בקרב דוברי הערבית."

"למידה סטטיסטית אצל ילדים עשויה להשפיע על למידת שפה בכלל ולמידת שפה כתובה בפרט. לדוגמה ילדים דוברי אנגלית נוטים להעדיף כתיבת אותיות כפונות משמאל לימין היות ורוב כיווני האותיות באנגלית הוא כזה.  חשיבה סטטיסטית מסוג זה נמצאת כמשפיעה על התרחשותן של שגיאות היפוך אותיות חריגות באנגלית כגון כתיבת ה b במקום ה d או לכתוב Ͻ במקום c. "

דר' טאהא מדגיש כי חלק מהמחקרים אשר רצים במעבדה שלו מנסים לבחון השלכות של בעיות בריאות בקרב ילדים כגון אסטמה ומחלות אלרגיות על ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדים כאשר לאחרונה הצלחנו להגיע לממצאים מעניינים בנושא ואשר נמצאים בתהליך פרסום מדעי. ממצאי המחקר בתחום זה מראים כי ילדים עם אסטמה קשה מפגינים קשיים בתחום התפקוד הקוגניטיבי הניהולי כגון יכולת ניהול הקשב וזיכרון העבודה בהשוואה לביצועיהם של ילדים בריאים. דר' טאהא מסביר כי ידוע כי קשיי הלמידה נפוצים יותר בקרב ילדים עם אסטמה קשה וכי הממצא אשר מבליט את הקושי ברמת התפקוד הניהולי עשוי להסביר את מקור קשיי הלמידה בקרב אוכלוסייה זו.

 

חברה חוקרת הינה חברה מתפתחת

דר' טאהא מציין כי הוא נהנה מאד בעבודתו במסגרת המעבדה שהוא מפתח ומדגיש כי הוא חש מחויבות גדולה כלפי החברה הערבית בישראל מבחינת השליחות המחקרית ועל כן רואה בהצלחתה של המעבדה הפועלת מתוך מוסד אקדמי בחברה הערבית כייסוד חשוב בהתפתחות המחקר בחברה הערבית בישראל. חברה חוקרת הנה חברה מתפתחת, מדגיש דר' טאהא וכל פרסום אקדמי מציב אותנו בתודעה הבינלאומית מבחינה מחקרית ומדעית וזה כמובן חשוב מאד.

 

מקור:

http://www.hayadan.org.il/arabic-letters-recognitio-sachnin-1902179