המכללה האקדמית סכנין היא מוסד אקדמי מתפתח ומתקדם, המכשיר בוגרות ובוגרים משכילים, רפלקטיביים, ומצטיינים שמשתלבים היטב בעולם ההוראה בישראל של המאה ה-21.
במכללה מגוון רחב מאוד של מסלולים ותוכניות המתאימים לקהלי יעד רבים, והיא מציעה שיטות, גישות ומתודולוגיות דינמיות, אשר מצד אחד נשענות על חדשנות וטכנולוגיה ומצד שני שואבות מהתרבות והמסורת הערבית.
המכללה האקדמית סכנין רואה את עצמה כגורם שמחבר באמצעות דיאלוג בין עולם האקדמיה לבין הקהילה, ושמה דגש על הכשרת נשות ואנשי חינוך פלורליסטים שהם לא רק מהמקצוענים והמיומנים ביותר, אלא גם אמפתיים, פעילים חברתית ואוהבי אדם.
ערכי הדגל של המכללה
המכללה האקדמית סכנין היא מוסד המצוי תמיד בהתפתחות, התרחבות והתקדמות. מגוון מסלולי למידה והוראה שמקדמים מצוינות אקדמית, כישורי מנהיגות ורגישות חברתית, לצד ניסיון מקצועי, היכרות עמוקה עם העולם הפדגוגי, ושיתופי פעולה אקדמיים ומחקריים מקומיים ובינלאומיים – הם שמאפשרים לסגל ולהנהלת המכללה לטפח דור חדש ומבטיח של נשות ואנשי חינוך בישראל.
המכללה לוקחת על עצמה כמשימה לקיים למידה והוראה משמעותיות, ובכך להכשיר מורות ומורים משכילים, עצמאיים, רפלקטיביים, בעלי השכלה רחבה, כושר ביטוי בעל פה ובכתב, יצירתיות, כישורי מנהיגות ולימוד עצמי, כישורים חברתיים ורגשיים, מוטיבציה גבוהה ונכונות להמשיך ללמוד ולהתפתח בהתאם לשינויים, לשכלולים ולהתחדשויות בתחום ההוראה והחינוך.
המכללה האקדמית סכנין מקיימת קשרים אקדמיים ומקצועיים עם מוסדות אקדמיים מוערכים מרחבי העולם, ולוקחת חלק בחילופי סטודנטים, כנסים, התארחויות ופעילויות משותפות. המכללה שותפה במספר פרויקטים יוקרתיים של האיחוד האירופי וגורמים בינלאומיים נוספים, המאפשרים לסגל ולצוות להישאר מעודכנים בשיטות, בתוכניות ובכלים המתקדמים והחדשניים ביותר בעולם החינוך, ולהעביר אותם הלאה למורות ומורי העתיד, ולתלמידיהם.
האג'נדה החינוכית-פדגוגית של המכללה נשענת על שני עקרונות מרכזיים: להכיר, לכבד ולטפח את ערכי התרבות, השפה והמסורת הערבית, ובד בבד להישאר מעודכנת בחידושים, ההתפתחויות והשינויים התדירים בעולם של ימינו. דגש מיוחד ניתן להנגשת השכלה גבוהה לנשים בחברה הערבית ולהעצמתן באמצעות הגברת שילובם בענפים עתירי הכנסה בשוק העבודה.
המכללה האקדמית סכנין היא המכללה הערבית המוכרת ביותר בישראל להכשרת נשות ואנשי חינוך והוראה. היא ממוקמת במרכז העיר סכנין שבלב הגליל, ונותנת מענה חינוכי, אקדמי ופדגוגי למאות אלפי תושבות ותושבים ערבים בישראל בכלל ובגליל בפרט.
המכללה האקדמית סכנין רואה עצמה לא רק כגורם מרכזי בעיצוב הפרקטיקה החינוכית-לימודית בישראל, אלא גם כמגדלור של החברה הישראלית, ושל החברה הערבית בפרט. הנהלת המכללה מקפידה לשמור על קשר הדוק עם המתרחש בסביבתה ומתכתבת עם סדר היום הציבורי והאקדמי, וזאת מתוך אמונה עמוקה ביכולתה לתרום לחברה ולעצב את פניה.
לתפיסת הנהלת המכללה, הסטודנט הטוב של היום הוא המחנך הטוב של מחר, והמורה הטובה של היום היא המנהלת הטובה של מחר. המכללה שמה דגש רב בתוכניותיה על קהילתיות, חינוך רב-תרבותי, קבלת השונה וסובלנות, במטרה להשריש את הערכים הללו בקרב הקהילות בהן מחנכיה פועלים. המכללה שואפת להכשיר סטודנטים בעלי חוש יזמי מפותח, שיקדמו בקהילות יוזמות חברתיות-חינוכיות.
כמוסד להשכלה גבוהה, המכללה האקדמית סכנין מייחסת חשיבות רבה לעיצוב פני הקהילה שבתוכה היא נמצאת. המכללה רואה עצמה כאחראית על הכשרת נשות ואנשי חינוך מוכשרים ומסורים, עם תחושת שליחות, שישובו אל קהילותיהם, ויקחו חלק פעיל בעיצובן העתידי ובקידומן. אופייה הקהילתי של המכללה בקהילה באה לידי ביטוי במגוון אופנים לרבות הפעלת מערך של סטודנטיות וסטודנטים מהמכללה התורמים לקהילה ומתנדבים במסגרות שונות; אפשרויות מגוונות לחניכה וליווי של סטודנטים מתחילים בידי סטודנטים ותיקים מתוכניות מתקדמות; והפעלת שלל מרכזים חדשניים המיועדים לקהלי יעד מתוך הקהילה, דוגמת מרכז הסימולציה, המעבדה לחדשנות ויזמות חינוכית וחברתית (SinnoLab), המרכז למעורבות חברתית ואזרחית (C-Saci), מעבדת הדמיון (Imagine Box), ועוד.
כמו כן, דוגלת המכללה באורח חיים בריא בקרב הסטודנטים ובקהילה. היא מקדמת חינוך לחיי משפחה, דאגה לבריאות ולתזונה נבונה, הקפדה על פעילות גופנית ומניעת מחלות. המכללה גם שמה דגש הולך וגובר על איכות הסביבה וקיימות, באופן שבא לידי ביטוי במעבר לקמפוס ירוק, בתוכניות הלימוד השונות ובפרויקטים הבינלאומיים העתידיים.
המכללה האקדמית סכנין שמה לנגד עיניה תפיסה פדגוגית הנשענת על שקיפות, אתיקה ומוסר. היא מטפחת מורות ומורים בעלי יכולת הכלה וסובלנות שמכבדים ומכילים את תלמידיהם. המכללה דוגלת בקידום השקפת עולם ערכית, הומניסטית, מבוססת דיאלוג- ודמוקרטית, ושמה דגש רב על טיפוח ערכי היסוד של שוויון, כבוד האדם, וסולידריות חברתית.
המכללה שמה דגש על טיפוח חוסן אישי, פדגוגי וארגוני, במטרה לקדם תרבות של ניצול מיטבי של משאבים אישיים, חברתיים, ארגוניים ופדגוגיים, וליצור נורמה של התמודדות אפקטיבית, בקרב חברות וחברי הסגל, הסטודנטים/ית והבוגרים/ות.
צוות ייעוץ והכוונה מקצועי ומנוסה מלווה ומסייע לסטודנטיות ולסטודנטים במציאת מסלול הלימודים המתאים ביותר ומכוון אותם לעבר עתיד מקצועי, פורה ומספק בתוך מערכת החינוך בישראל.
המכללה האקדמית סכנין מחויבת להיכרות, יישום ולימוד הידע, השיטות והתפיסות החינוכיות-פדגוגיות בכלים המתקדמים ביותר. לעמידה בקצב המהיר של העולם החינוכי המתחדש ללא הרף, ולבחינה ושכלול מתמידים של שיטות ותפיסות אלה, כך שיהיו מותאמות לצו השעה.
המכללה מספקת לסגל לסטודנטים מגוון כלים טכנולוגיים חדישים המבטיחים גישה מתוקשבת ורפלקטיבית בהוראה, וכן מציעה את הגישות החינוכיות-פדגוגיות העדכניות והחדשניות ביותר במסלוליה השונים. המכללה מחויבת לשילוב הולם בין הגישה הפיידוצנטרית המתמקדת בילד/ה לבין הגישה הסוציוצנטרית המציבה את צרכי החברה במרכז הפעילות החינוכית.
מטרת המכללה היא להכשיר מורות ומורים אקדמאיים, יצירתיים ומתקדמים, המצוידים במיטב הידע החינוכי, הפדגוגי והמקצועי, ואשר נכונים להמשיך ללמוד ולהתחדש גם לאחר כניסתם למערכת החינוך. בכך מבקשת המכללה להבטיח שהקהילות שאליהן יגיעו המורות והמורים הללו ייהנו ממיטב הכלים החינוכיים-לימודיים הקיימים.
בשל מעמדה הייחודי כמכללה אקדמית ערבית לחינוך בישראל, המכללה האקדמית סכנין שמה דגש רב על החשיבות של שיח ודיאלוג. פדגוגיה מבוססת דיאלוג בחינוך לא רק מקדמת ערכים אוניברסליים של רב-תרבותיות, רגישות תרבותית וסובלנות, אלא גם תורמת לפיתוח החברה הערבית ולעיצוב דור ההמשך של מחנכיה.
הפדגוגיה הדיאלוגית המונהגת במכללה באה לידי ביטוי בכל הרבדים מבחירת המרצות והמרצים, דרך עיצוב תוכניות הלימוד ושיטות ההוראה וכלה בהקמה של מרכזים המקדמים חינוך דיאלוגי ובפיתוח וטיפוח היחידה לקשרים בינלאומיים.
הודות למספר הולך וגדל של יוזמות ותוכניות בינלאומיות, נהנים גם תלמידי המכללה וגם חברי הסגל מפלטפורמות המאפשרות להם לקיים קשרים, מפגשים, שותפויות ודיאלוג שוטף עם עמיתים מרחבי העולם, ולעסוק בסוגיות אוניברסליות חשובות. מפגש אקדמי חוצה מדינות ויבשות שכזה מאפשר חשיפה למגוון רחב של תרבויות, וגם תורם לפיתוח הכלים והכישורים הדיפלומטיים הדרושים הן לאקדמאים והן לאנשי חינוך.