יש חשיבות רבה לשפת האם בהתפתחות הפרט ובעיצוב אישיותו וזהותו. השפה היא הכלי העיקרי באמצעותו אנו מתקשרים, לומדים, מלמדים וחושבים. בנוסף, קשורה השפה בקשר הדוק לתרבות ולאמנות, ומהווה את הבסיס ליצירה ולהבנת יצירות בתחומי הספרות והדרמה.
מטרתה של ההתמחות בשפה הערבית היא להעניק לסטודנטים הבנה מעמיקה לגבי העושר של השפה והספרות הערבית ולטפח ידע ומיומנויות בתחום השפה הערבית.
התוכנית כוללת תחומי הידע העיקריים הבאים: לשון, ספרות קלאסית, ספרות מודרנית ומיומנויות היסוד להוראת לשון ערבית ולטיפוח שפה בבתי ספר לכיתות א'-ו', ולימודי אסלאם. מגוון הקורסים בתוכנית משקפים את ההיבטים הרבים והעושר של השפה והספרות הערבית, תוך הצגת התפתחותן לאורך ההיסטוריה, מאז תקופת אל-ג'אהלייה (הקדם-אסלאמית) ועד היום הזה.
לימודי הלשון מכוונים לשיפור היכולת הלשונית של הסטודנטים, וזאת על ידי הקניית ידע בסיסי ומעמיק בתורת הלשון הערבית לתקופותיה ורבדיה, פיתוח יכולת לשימוש נכון בכללי הדקדוק הערבי, כתיב וכתב נכון ונאה, וטיפוח יכולת הבעה בכתב ובע"פ, ושאר מיומנויות היסוד בשפה הערבית, כגון: הבנת הנקרא והבנת הנשמע.
בתחום הספרות הקלאסית נתייחס לשירה וגם לפרוזה. נדון בכל הנושאים שקשורים לסוגיות הספרותיות הקלאסיות תוך כדי התמודדות עם טקסטים מסוג זה.
בתחום הספרות המודרנית יכיר הסטודנט את כל הסוגיות שקשורות לספרות המודרנית גם שירה וגם לפרוזה, וירחיב את הידע שלו בסוגיות הספרותיות המודרניות וההתפתחויות והמאפיינים שלהם, ויתמודד עם טקסטים ספרותיים שונים. בנוסף נדגיש נושא ספרות הילדים שהקדשנו לו מרחב מכובד בתוכנית הלימודים.
לימודי הספרות בכלל מאפשרים היכרות עם מגוון של יצירות מרכזיות בספרות ובתרבות הערבית לדורותיה, ומקנים לסטודנטים כלים להבנה ולפירוש ולניתוח יצירות ספרותיות, לצד ידע בסיסי בפואטיקה של השירה, הסיפורת והדרמה. דגש מיוחד בתוכנית הלימודים מושם על פיתוח מיומנויות לטיפוח שפה, להוראת קריאה וכתיבה ולהוראת ספרות ילדים.
לימודי האסלאם מכוונים לקדם את התלמיד ביכולתו ללמוד טקסטים מספרות הקוראן ופרשנותו והחדית', ולשפר ידיעותיו בנידון ולעמוד על התרומה של ספרות זו להתפתחות הלשון הערבית.
מכלול הקורסים וההתנסות בהוראה ובחינוך מעניקים לסטודנטים תשתית תרבותית עשירה, לצד יכולת מקצועית להעשיר את השפה ואת החשיפה התרבותית של הילדים בבתי הספר בכיתות א'-ו'.
התנאים ניתנים לשינויים עפ"י שיקולים של הנהלת המכללה ובכפוף להנחיות האגף להכשרת עובדי ההוראה והמועצה להשכלה גבוהה
עם קבלת כל הציונים וסיום כל החובות הלימודיים יקבל הסטודנט אישור המעיד על זכאותו לתואר בוגר בהוראה ותעודת הוראה. אישור זה יוכל לשמש את הסטודנט עד לקבלת התואר ותעודת ההוראה.
התואר "בוגר בהוראה" (.B.Ed.) ותעודת ההוראה מונפקים אחת לשנה ומחולקים בטקס חגיגי, המתקיים בתחילת הקיץ.
סטודנט שסיים את לימודיו בציון ממוצע של 85 עד 94 יקבל תעודת "הצטיינות".
סטודנט שסיים את לימודיו בממוצע של 95 ומעלה – יקבל תעודת "הצטיינות יתרה".
לימודים דיסציפלינאריים – שפה וספרות ערבית בבית הספר היסודי
שמות הקורסים |
שנה א' ש"ש |
שנה ב' ש"ש |
שנה ג' ש"ש |
שנה ד' ש"ש |
חובה/בחירה |
---|---|---|---|---|---|
דקדוק ערבי א' |
2 |
|
|
|
חובה |
הבנת הנקרא א' |
2 |
|
|
|
חובה |
עיונים ביצירותיו של אלג'אחט' |
|
2 |
|
חובה |
|
מיומנויות יסוד בערבית |
2 |
|
|
|
חובה |
טקסטים נבחרים מספרות אלמקאמאת |
2 |
|
|
= |
|
טקסטים נבחרים מספרות אלאמאלי ואלמג'אלס |
|
2 |
|
= |
|
תולדות הספרות הערבית |
2 |
|
|
|
= |
דקדוק ערבי ב' |
|
2 |
|
|
= |
הבנת הנקרא ב' |
|
2 |
|
|
= |
שירה מודרנית |
|
2 |
|
|
= |
העשרת שפה וחשיבה |
2 |
|
|
= |
|
הרומן הערבי |
|
2 |
|
|
= |
הבעה בכתב |
|
2 |
|
|
= |
ספרות הכתות |
|
2 |
|
|
= |
ליקויים בשפה מדוברת ובשפה כתובה |
2 |
|
|
= |
|
תורת ההגה והצורות |
|
|
2 |
|
= |
קוראן ותרבות האסלאם |
|
|
2 |
|
= |
מבוא לספרות ילדים |
2 |
|
|
= |
|
הבעה בעל פה |
|
|
2 |
|
= |
שירה קלאסית |
|
|
2 |
|
= |
דרמה |
|
|
|
2 |
= |
כתיבה יוצרת |
|
|
|
2 |
= |
סיפורת ערבית קלאסית |
|
|
|
2 |
= |
ספרות ילדים (סמנריון)/ סיפורת ערבית מודרנית( סמנריון) |
|
|
|
2 |
בחירת אחד משניהם |
|
14 |
14 |
12 |
8 |
|
סה"כ |
48 |
|
תוכנית הלימודים היא תוכנית לתואר בוגר בהוראה (B.Ed.) ותעודת הוראה במתכונת חד-חוגית. התוכנית מורכבת מרכיבי הלימודים הבאים:
לימודי היסוד וההעשרה במסלול יסודי
רכיב הלימודים
|
שמות הקורסים |
שעות הוראה שנתיות (ש"ש) |
סוג הקורס (חובה/ אפשרות ל"פטור") |
שפת ההוראה |
שפה ערבית – רמה גבוהה |
2 |
חובה |
לימודי אנגלית |
אנגלית – רמה מתקדמים 2 |
2 |
אפשרות לפטור |
לימודי אוריינות, עבודה בסביבה ממוחשבת |
מיומנויות יסוד במחשבים |
1 |
אפשרות לפטור |
אוריינות אקדמית |
2 |
חובה |
|
לימודי תרבות/ מורשת-עם וחינוך לאזרחות |
תרבות ערבית |
1 |
חובה |
אחר |
לשון והבעה עברית |
2 |
חובה |
|
הכתב הערבי |
1 |
חובה |
|
עזרה ראשונה |
44 ש"ב |
חובה, ללא קרדיטציה |
|
בטחון |
10 ש"ב |
חובה, ללא קרדיטציה |
|
בטיחות |
12 ש"ב |
חובה, ללא קרדיטציה |
|
זהירות בדרכים |
12 ש"ב |
חובה, ללא קרדיטציה |
סה"כ |
|
8 – 11 |
|
רמות הלימוד עד לרמת ה-"פטור", ודרכי המיון ואמות המידה לקבלת "פטור":
- שפה ערבית:
רמת הלימודים בלימודי שפה ערבית ניתנת על סמך ממוצע חשבוני בין ציון הבגרות בשפה ערבית (לא כולל בונוס) וציון הפסיכומטרי (מילולי) כדלקמן:
רמה |
מספר שעות (עד לפטור) |
ממוצע בין ציון הבגרות בערבית והציון במרכיב המילולי בפסיכומטרי (בשפה ערבית) |
---|---|---|
בסיסית |
6 |
עד 84 |
בינונית |
4 |
85 עד 94 |
גבוהה |
2 |
95 או יותר |
רמת הלימודים בלימודי שפה אנגלית ניתנת על סמך ציון הפסיכומטרי (אנגלית), מבחן אמי"ר על-פי הפירוט הבא:
רמה |
מספר שעות (עד לפטור) |
ציון מבחן אמי"ר |
ציון אנגלית בפסיכומטרי |
---|---|---|---|
בסיסית |
10 |
עד 176 |
עד 76 |
בינונית 1 |
8 |
177 – 180 |
77 - 84 |
בינונית 2 |
6 |
181 – 190 |
85 - 99 |
מתקדמים 1 |
4 |
191 – 200 |
100 – 119 |
מתקדמים 2 |
2 |
201 או יותר |
120 או יותר |
המכללה תקיים מבחן פנימי לפטור ממיומנויות הנדרשות במחשבים.
מבנה תכנית הלימודים בלימודי ההכשרה להוראה ("מתווה הבסיס") במסלול יסודי כולל הסגל
רכיב הלימודים |
שמות הקורסים |
מספר שעות הוראה שנתיות לקורס (ש"ש) |
סוג הקורס: שיעור, סמינריון, סדנה (חובה/ בחירה) |
סגל ההוראה |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
שם המרצה
|
תואר אקדמי
|
הערות
|
היקף ההעסקה האקדמית במוסד |
||||||
בש"ש |
ב-% משרה |
||||||||
לימודי החינוך
|
פילוסופיה של החינוך |
1 |
שעור, חובה |
יונס אבו אלהיג'א |
מ"א |
דוקטורנט החל משנת: 2005
|
16 |
100 |
|
סוציולוגיה של החינוך |
1 |
שיעור, חובה |
סוהיל חסנין |
ד"ר |
|
22 |
140 |
||
פסיכולוגיה התפתחותית |
1 |
שעור, חובה |
השאם אבו ריא |
ד"ר |
|
16 |
100 |
||
קשיים רגשיים והתנהגותיים של גיל הילדות |
1 |
שעור, חובה |
גילה מרקוביצקי |
ד"ר |
|
12 |
75 |
||
שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים |
1 |
סדנה, חובה |
מהא סלימאן |
מ"א |
דוקטורנט החל משנת: 2003 |
16 |
100 |
||
חינוך לחשיבה |
הסטודנט יבחר קורס אחד |
1 |
סדנה, בחירה |
אבתסאם עזאיזה |
ד"ר |
|
8 |
50 |
|
המורה כמחנך וחינוך לערכים |
1 |
שעור, בחירה |
וליד דלאשה |
ד"ר |
|
22 |
140 |
||
אקלים כיתתי |
1 |
סדנה, בחירה |
בסמה אבו ריא |
מ"א |
|
8 |
50 |
||
כישורי חיים |
1 |
סדנה, בחירה |
בסמה אבו ריא |
מ"א |
|
8 |
50 |
||
חינוך בחברה רב-תרבותית |
1 |
שעור, בחירה |
איילת איטנגר |
ד"ר |
|
12 |
75 |
||
סמינריון בחינוך – סוגיות נבחרות בחינוך הערבי בישראל |
2 |
סמינריון, חובה |
סובחי ריאן |
ד"ר |
|
12 |
75 |
||
פדגוגיה ומתודיקה
|
תורת ההוראה ושיטותיה |
2 |
שעור, חובה |
נעמי דיקמן |
ד"ר |
|
12 |
75 |
|
מדידה והערכה |
1 |
שו"ת, חובה |
נעמי דיקמן |
ד"ר |
|
12 |
75 |
||
תכנון לימודים |
1 |
שו"ת, חובה |
נג'את סאלח |
מ"א |
|
12 |
75 |
||
שילוב מדיה בהוראה |
1 |
שו"ת, חובה |
דני פלד |
ד"ר |
|
12 |
75 |
||
סדנא דידקטית בשפה וספרות ערבית - א' |
1 |
סדנא, חובה |
מנאר סלאמה |
מ"א |
דוקטורנטית בתחום ספרות ילדים, ניסיון רב בהוראה בגיל הרך |
75 |
75 |
||
סדנא דידקטית בשפה וספרות ערבית - ב' |
2 |
סדנא, חובה |
גמאל שלאעטה |
ד"ר |
ראש החוג לספה וספרות ערבית, ניסיון רב בהוראה בבית ספר יסודי |
16 |
100 |
||
סדנא דידקטית בשפה וספרות ערבית - ג' |
2 |
סדנא, חובה |
רדא אגברייה |
ד"ר |
ניסיון בהוראה בבית הספר היסודי ומדריך במשרד החינוך, מחוז צפון, למורי ערבית בבית הספר היסודי
|
22 |
140 |
||
אוריינות מחקר בחינוך והוראה |
סטטיסטיקה ושיטות מחקר כמותי |
1 |
שעור, חובה |
פאדיה נאסר |
פרופ' |
|
8 |
50 |
|
שיטות מחקר איכותני |
1 |
שעור, חובה |
נעמי דיקמן |
ד"ר |
|
12 |
75 |
||
המורה כחוקר כתתו |
הסטודנט יבחר קורס אחד |
1 |
סדנה, חובה |
נעמי דיקמן |
ד"ר |
|
12 |
75 |
|
היומן ככלי להתפתחות אישית ומקצועית |
1 |
סדנה, חובה |
נעמי דיקמן |
ד"ר |
|
12 |
75 |
||
התנסות מעשית[1]
|
התנסות בהוראה בכיתות א'-ב' - שנה א' |
3
|
עבודה מעשית, חובה |
מנאר סלאמה |
מ"א |
דוקטורנטית בתחום ספרות ילדים, ניסיון רב בהוראה בגיל הרך |
75 |
75 |
|
|
התנסות בהוראת שפה וספרות ערבית בבית הספר היסודי - שנה ב' |
6 |
עבודה מעשית, חובה |
גמאל שלאעטה |
ד"ר |
ראש החוג לספה וספרות ערבית, ניסיון רב בהוראה בבית ספר יסודי |
16 |
100 |
|
|
התנסות בהוראת שפה וספרות ערבית בבית הספר היסודי - שנה ג' |
6 |
עבודה מעשית, חובה |
רדא אגברייה |
ד"ר |
ניסיון בהוראה בבית הספר היסודי ומדריך במשרד החינוך, מחוז צפון, למורי ערבית בבית הספר היסודי
|
22 |
140 |
|
סה"כ |
36 |
|
|
|
|
|
|
לימודי הכשרה להוראה בכיתות א'-ב'
שמות הקורסים |
מספר שעות הוראה שנתיות לקורס (ש"ש) |
סוג הקורס: שיעור, סמינריון, סדנה (חובה/ בחירה) |
סגל ההוראה |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
שם המרצה
|
תואר אקדמי
|
הערות
|
היקף ההעסקה האקדמית במוסד |
||||
(בש"ש) |
ב-% משרה |
||||||
הוראת קריאה וכתיבה בכיתות א'-ב' |
1 |
שיעור, חובה |
ג'מאל שלאעטה |
ד"ר |
ראש החוג לשפה וספרות ערבית |
16 |
100 |
הוראת חשבון בכיתות א'-ב' |
1 |
שיעור, חובה |
עבד אלרחמאן חליל |
ד"ר |
|
22 |
140 |
ניהול כיתה וארגון מערכות למידה |
1 |
שיעור, חובה |
דני פלד |
ד"ר |
|
16 |
100 |
המעבר מהגן לכיתה א' |
1 |
שיעור, חובה |
נארימן הנדי |
מ"א |
דוקטורנטית החל משנת 2007 |
12 |
75 |
התפתחות שפה מינקות לילדות |
1 |
שיעור, חובה |
דיאא גנאיים |
מ"א |
דוקטורנטית החל משנת 2007 |
22 |
140 |
רכישת השפה הכתובה והוראתה בכיתות א'-ב' |
1 |
שיעור, חובה |
אורה מור |
ד"ר |
|
12 |
75 |
הוראת מדע וטכנולוגיה בכתות א' – ב' |
1 |
סדנא, חובה |
אבתסאם עזאיזה |
ד"ר |
|
8 |
50 |
[1] עבודה מעשית (המדריכים הפדגוגיים נבחרו מרצים מתחומי ההתמחות הרלוונטיים בעלי תעודות הוראה וניסיון רב בהוראת המקצוע גם במכללות וגם בבתי ספר)
סגל ההוראה בחוג לשפה וספרות ערבית
שם פרטי |
שם משפחה |
תואר אקדמי ותחום ספציפי |
שם מוסד בו הוענק תואר אחרון |
---|---|---|---|
גמאל |
שלאעטה (ראש החוג) |
ד"ר ספרות קלאסית ולימודי האסלאם |
אוניברסיטת חיפה חיפה |
כאות'ר |
ג'אבר |
ד"ר ספרות מודרנית |
אוניברסיטת חיפה חיפה |
מנאר |
סלאמה |
ד"ר ספרות ילדים |
אוניברסיטת בר-אילן רמת- גן |
סיף אלדין |
אבו סאלח |
ד"ר ספרות מודרנית |
אוניברסיטת ת"א ת"א |
רדא |
אגברייה |
ד"ר ספרות קלאסית |
אוניברסיטת חיפה חיפה |
מחמוד |
גנאיים |
פרופ' ספרות מודרנית |
אוניברסיטת ת"א ת"א |
אימאן |
קשקוש |
דוקטור לימודי האסלאם |
אוניברסיטת חיפה חיפה |
פואד |
עזאם |
ד"ר ספרות מודרנית |
אוניברסיטת חיפה חיפה |
גוהיינה |
חטיב |
ד"ר ספרות מודרנית ולשון |
אוניברסיטת ירמוק ירדן |
לינה |
בולוס |
ד"ר פסיכולוגיה התפתחותית |
אוניברסיטת ת"א ת"א |
אבראהים |
אסדי |
ד"ר ליקויי למידה |
אוניברסיטת חיפה חיפה |
רמת הלימודים בלימודי שפה ערבית ניתנת על סמך ממוצע חשבוני בין ציון הבגרות בשפה ערבית (לא כולל בונוס) וציון הפסיכומטרי (מילולי) כדלקמן:
רמה |
מספר שעות (עד לפטור) |
ממוצע בין ציון הבגרות בערבית והציון במרכיב המילולי בפסיכומטרי (בשפה ערבית) |
בסיסית |
6
|
עד 84 |
בינונית |
4
|
85 עד 94 |
גבוהה |
2 |
95 או יותר |
רמת הלימודים בלימודי שפה אנגלית ניתנת על סמך ציון הפסיכומטרי (אנגלית), מבחן אמי"ר על-פי הפירוט הבא:
רמה |
מספר שעות (עד לפטור) |
ציון מבחן אמי"ר |
ציון אנגלית בפסיכומטרי |
בסיסית |
10
|
עד 176 |
עד 76 |
בינונית 1 |
8
|
180-177 |
84-77 |
בינונית 2 |
6 |
190-181 |
99-85 |
מתקדמים 1 |
4 |
200-191 |
119-100 |
מתקדמים 2 |
2 |
201 או יותר |
120 או יותר |
המכללה תקיים מבחן פנימי לפטור ממיומנויות הנדרשות במחשבים.
רכיב הלימודים |
שם קורס |
מספר שעות הוראה |
סוג קורס |
חובה/בחירה |
|
לימודי החינוך |
פילוסופיה של החינוך |
1 |
שעור |
חובה
|
|
סוציולוגיה של החינוך |
1 |
שעור |
חובה
|
||
פסיכולוגיה התפתחותית |
1 |
שעור |
חובה |
||
קשיים רגשיים והתנהגותיים של גיל הילדות |
1 |
שעור |
חובה |
||
שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים |
1 |
סדנה |
חובה |
||
יש לבחור קורס אחד
|
חינוך לחשיבה |
1 |
סדנה |
בחירה |
|
המורה כמחנך וחינוך לערכים |
1 |
שעור |
בחירה |
||
אקלים כיתתי |
1 |
סדנה |
בחירה |
||
כישורי חיים |
1 |
סדנה |
בחירה |
||
חינוך בחברה רב-תרבותית |
1 |
שעור |
בחירה |
||
סמינריון בחינוך – סוגיות נבחרות בחינוך הערבי בישראל |
2 |
סמינריון |
חובה |
||
פדגוגיה ומתודיקה |
תורת ההוראה ושיטותיה |
2 |
שעור |
חובה |
|
מדידה והערכה |
1 |
שו"ת |
חובה |
||
תכנון לימודים |
1 |
שו"ת |
חובה |
||
שילוב מדיה בהוראה |
1 |
שו"ת |
חובה |
||
סדנא דידקטית בשפה וספרות ערבית - א' |
1 |
סדנא |
חובה |
||
סדנא דידקטית בשפה וספרות ערבית - ב' |
2 |
סדנא |
חובה |
||
סדנא דידקטית בשפה וספרות ערבית - ג' |
2 |
סדנא |
חובה |
||
אוריינות מחקר בחינוך והוראה |
סטטיסטיקה ושיטות מחקר כמותי |
1 |
שעור |
חובה |
|
שיטות מחקר איכותני |
1 |
שעור |
חובה |
||
יש לבחור קורס אחד |
המורה כחוקר כתתו |
1 |
סדנא |
חובה |
|
היומן ככלי להתפתחות אישית ומקצועית |
1 |
סדנא |
חובה |
||
התנסות מעשית |
התנסות בהוראה בכיתות א'-ב' - שנה א' |
3 |
עבודה מעשית |
חובה |
|
התנסות בהוראת שפה וספרות ערבית בבית הספר היסודי - שנה ב' |
6 |
עבודה מעשית |
חובה |
||
התנסות בהוראת שפה וספרות ערבית בבית הספר היסודי - שנה ג' |
6 |
עבודה מעשית |
חובה |
||
סה"כ |
|
36 |
|
|
שם קורס |
מספר שעות הוראה |
סוג קורס |
חובה/בחירה |
הוראת קריאה וכתיבה בכיתות א'-ב' |
1 |
שעור |
חובה
|
הוראת חשבון בכיתות א'-ב' |
1 |
שעור |
חובה
|
ניהול כיתה וארגון מערכות למידה |
1 |
שעור |
חובה |
המעבר מהגן לכיתה א' |
1 |
שעור |
חובה |
התפתחות שפה מינקות לילדות |
1 |
שעור |
חובה |
רכישת השפה הכתובה והוראתה בכיתות א'-ב' |
1 |
שעור |
בחירה |
הוראת מדע וטכנולוגיה בכתות א' – ב' |
1 |
סדנה |
בחירה |
הלימודים הדיסציפלינאריים במסלול יסודי: הלימודים במסלול יסודי בהתמחות שפה וספרות ערבית יתקיימו במבנה חד-חוגי:
לימודים דיסציפלינאריים: התמחות שפה וספרות ערבית |
||||
שנה ד' |
שנה ג' |
שנה ב' |
שנה א' |
קורס |
|
2 |
דקדוק ערבי א' |
||
|
2 |
הבנת הנקרא א' |
||
|
2 |
עיונים ביצירותיו של אלג'אחט' |
||
|
2 |
מיומנויות יסוד בערבית |
||
|
2 |
|
טקסטים נבחרים מספרות אלמקאמאת |
|
|
2 |
|
טקסטים נבחרים מספרות אלאמאלי ואלמג'אלס. |
|
|
2 |
תולדות הספרות הערבית |
||
|
2 |
דקדוק ערבי ב' |
||
|
2 |
הבנת הנקרא ב' |
||
|
2 |
שירה מודרנית |
||
|
2 |
העשרת שפה וחשיבה |
||
|
2 |
הרומן הערבי |
||
|
2 |
הבעה בכתב |
||
|
2 |
ספרות הכתות |
||
2 |
|
ליקויים בשפה מדוברת ובשפה כתובה |
||
2 |
|
תורת ההגה והצורות |
||
2 |
|
קוראן ותרבות האסלאם |
||
2 |
|
מבוא לספרות ילדים |
||
2 |
|
הבעה בעל פה |
||
2 |
|
שירה קלאסית |
||
2 |
|
דרמה |
||
2 |
|
כתיבה יוצרת |
||
2 |
|
סיפורת ערבית קלאסית |
||
2 |
|
ספרות ילדים (סמנריון) / סיפורת ערבית מודרנית (סמנריון) |
||
8 |
12 |
14 |
14 |
סה"כ שעות בכל שנה |
48 |
סה"כ שעות בארבע שנים |
עבודה מעשית (המדריכים הפדגוגיים נבחרו מרצים מתחומי ההתמחות הרלוונטיים בעלי תעודות הוראה וניסיון רב בהוראת המקצוע גם במכללות וגם בבתי ספר)
קיום ישיבות חודשיות בחוג.
تدريس اللّغة العربيّة
أُعدّ قسم اللّغة العربيّة من أجل تأهيل معلّمين مؤهّلين لتدريس اللّغة العربيّةوآدابها في المدارس، للصّفوف الأولى- حتّى السّادسة، وبالتّالي ينخرط هؤلاء المعلّمون في حضارتهم العربيّة، ويكونون أصحاب فكر مستقلّ وتفكير عميق، فيما يتعلّق بخصائص وحاجات طلاّب المدارس من ناحية، ودور هؤلاء المعلّمين كمربّين في تنشئة مناخ تربوي يوفّر تنمية وتطوّرًا ناجحيْن، من ناحية أخرى.
يمتدّ برنامج التّعليم في القسم على أربع سنوات حتّى الحصول على لقب أوّل (B.Ed)، وشهادة تدريس شاملة للصّفوف الأوّلى حتّى السّادسة. بالإضافة إلى مسار التّعليم للّقب الأوّل في اللّغة العربيّة، على كلّ طالب في الكليّة، أن يدرس ضمن التّعليم الإجباري للّغة للحصول على درجة "إعفاء"، وفي ذلك ثلاثة مستويات : أساسيّة، متوسّطة، وعالية. يُقسّم الطلاّب حسب العلامة المعدّلة للبجروت والبسيخومتري، وعلى أساس هذا التّقييم ينضمّ الطّالب للمستوى الملائم. يُشار إلى أنّ درجة "الإعفاء" المبنيّة على أساس علامة البجروت والبسيخومتري، تُعطى فقط في المستوى الأساسي، أمّا بقيّة المستويات (المتوسّطة والعالية) فهي إجباريّة لكلّ طالب. تُعطى درجة "الإعفاء" من تعليم المستوى الأساسي للطلّاب الذين حصلوا على معدل 85 فما فوق، كما أنّ قسم اللّغة العربيّة هو المسئول عن تعليم المستويات في الكليّة.
شروط القبول :قد تتغيّر شروط القبول بحسب اعتبارات إدارة الكليّة، ووفق تعليمات قسم تأهيل المعلّمين، ومجلس التّعليم العالي.
سيرورة المتابعة والمراقبة أثناء التّعليم
النجاح في واجبات اللّقب الأوّل وشهادة التّدريس.
اجتياز الدورات التّالية ضمن علامة الاجتياز المتّفق عليها، وذلك حسب التّالي :
دورات التربية (لا يشمل وظيفة إنهاء الحلقة الدراسيّة) 60
وظيفة إنهاء الحلقة الدّراسيّة في التربية 70
موضوعات الاختصاص 70
التطبيق 70
علامة النجاح في العمل التطبيقي بعلامة 70 على الأقل، تشمل تغذية راجعة إيجابيّة من المرشد البيداغوغي والمعلّم المدرّب.
استكمال تعليم الاختصاص حسب برنامج الكليّة.
عند الحصول على كلّ العلامات، وإنهاء كلّ واجبات التّعليم، يحصل الطالب على تأشيرة تصادق بذلك على إنهائه مهام اللّقب الأوّل وشهادة التدريس، ويستطيع حامل هذه التأشيرة المصدّقة أن يستعملها مؤقّتًا إلى حين الحصول على الشّهادة واللّقب الرّسميّين.
تصدر شهادة اللّقب الأوّل وشهادة التدريس في نهاية العام الدّراسيّ، وتوزّع في حفلة تخريج مع بداية الصّيف.
كل طالب أنهى تعليمه بمعدّل 85-94، يحصل على درجة امتياز.
كلّ طالب أنهى تعليمه بمعدّل 95 وما فوق يحصل على درجة "امتياز زائد".
- تنسيق العمل مع العناصر الفاعلة في المدارس المُضيفة، لاستيعاب الطّلّاب المتدرّبين بالشّكل الصّحيح .
- لقاءات وورشات عمل بمشاركة الطّلّاب المتدرّبين.
- المبادرة إلى عقد جلسات إرشاديّة بمشاركة المديرين والمعلّمين المدرِّبين.
- مُتابعة الطّالب المتدرِّب من خلال الملفّ الشّخصيّ الخاصّ بالإرشاد(البورتفوليو).
- تنفيذ منهاج اللّغة العربيّة.
- التزام الطّالب بالمشاركة في الفعّاليّات والأنشطة اللّغويّة الّتي تنظّمها المدرسة.
- إكساب الطّالب مهارات وآليّات لتحضير دروس وتنفيذها، وبناء امتحانات مُناسبة .
- كشف الطّلّاب للمستجدّات في أساليب وطرائق تدريس العربيّة.
الأحد: 8:00-9:00 وايضاً 10:40-12:30
الاثنين: 8:00-9:00
الثلاثاء: 8:00-11:00
الجمعة: 8:00-9:00
10:00-11:00
محاضرو قسم اللّغة العربيّة وآدابها
الاسم الشّخصيّ | اسم العائلة | اللّقب الأكاديميّ ومجال التّخصّص | الجامعة |
الاسم الشّخصيّ | اسم العائلة | اللّقب الأكاديميّ ومجال التّخصّص | الجامعة |
---|---|---|---|
جمال | شلاعطة رئيس القسم |
د. الأدب القديم والدّراسات الإسلاميّة |
جامعة حيفا |
كوثر | جابر | د. الأدب الحديث |
جامعة حيفا |
منار | سلامة | د. أدب الأطفال |
جامعة بار إيلان |
سيف الدّين | أبو صالح | د. الأدب الحديث |
جامعة تل أبيب |
رضا | إغباريّة | د. الأدب القديم |
جامعة حيفا |
محمود | غنايم مستشار أكاديميّ للقسم |
ب. الأدب الحديث |
جامعة تل أبيب |
إيمان | قشقوش | د. الدّراسات الإسلاميّة |
جامعة حيفا |
فؤاد | عزّام | د. الأدب الحديث |
جامعة حيفا |
جهينة | خطيب | د. اللّغة والأدب الحديث |
جامعة اليرموك |
لينا | بولص | د. علم النّفس التطوريّ |
جامعة تل أبيب |
إبراهيم | أسدي | د. عسر تعلّميّ |
جامعة حيفا |