תכנית הלימודים המוצעת היא תוכנית דו-שנתית הבאה לתת מענה לצרכים הייחודיים של מערכת החינוך בחברה הערבית בצפון הארץ בתחום הייעוץ החינוכי ובייחוד באזור צפון הארץ בו מתגוררים כ-53% מכלל האוכלוסייה הערבית בארץ, וכן קבוצות תרבותיות-דתיות נוספות (כגון דרוזים, בדואים, צ'רקסים, נוצריים). התכנית משלבת היבטים תיאורטיים ומחקריים עדכניים עם מיומנויות וכלים מקצועיים הנהוגים היום בייעוץ חינוכי, ויישומם המיטבי בחברה רב-תרבותית. הלמידה תתבצע בשיעורים פרונטאליים ובקבוצות עמיתים קטנות, תוך שימוש בשיטות הוראה מגוונות ותוך מתן דגש על התנסות מודרכת בשדה וליווי אישי של כל לומד.
הלימודים יתקיימו במשך שנתיים (4 סמסטרים אקדמיים). יום בשבוע במכללה ובוקר אחד עבודה מעשית בבית הספר.
היקף התכנית ומרכיביה התכנית כוללת 28 ש"ש (שעות שנתיות) (56 ש"ס – שעות סמסטריאליות) המחולקות למרכיבי היסוד הבאים:
מדרג הקורסים בתכנית התכנית בנויה בצורה מודולארית באופן שהקורסים בשנה א מתחברים לשני המוטיבים המרכזיים של הרציונל הכללי של התכנית (מיטביות ורב-תרבותיות) וגם מהווים מסד לפיתוחם והעמקתם בקורסים בשנה ב. בשנה א לימודי התשתית עוסקים בסוגיות מרכזיות בנושא החברה הערבית ומערכת החינוך בחברה הערבית, בהתנהגות ארגונית ובמתודולוגיה של מחקר והערכה. לידם, הקורסים התיאורטיים בלימודי ההתמחות הפורסים יריעה רחבה על זרמים בייעוץ חינוכי, על יסודות הייעוץ החינוכי המיטבי, על התפתחות קריירה וזהות מקצועית ועל היבטים חברתיים, תרבותיים ופסיכולוגיים-התפתחותיים בנושא רב-תרבותיות בזיקה לעבודתם של יועצים חינוכיים. בתוך לימודי ההתמחות ניתנים גם קורסים מעשיים המיועדים להכין את הסטודנט לתהליך הסוציאליזציה לייעוץ חינוכי (סדנת הכנה) ולהקנות מיומנויות של ראיון מסייע. הסמינריונים בשנה א מיועדים לאפשר העמקה בלימוד של נושאים מרכזיים בייעוץ וכן להכין את הסטודנטים לתכנון וביצוע של עבודה אקדמית על פי הכללים המקובלים. בשנה ב יש עליית מדרגה: לימודי העמקה והעשרה מקבלים מקום מרכזי, הן סמינריונים והן שיעורי העשרה, וכמו כן תהליך הכנת פרויקט הגמר והסדנה הנלווית לו. ולצדם, הקניית מיומנויות של הנחית קבוצות תלמידים, מורים והורים. גם ההתנסות המודרכת בבתי הספר במהלך שתי שנות הלימודים וכן שיעורי ההדרכה המלווים אותה בכל שנה בנויים בצורה מודולארית כפי שמפורט בהמשך.
הנושא | המרצה | ש"ש | שנה |
---|---|---|---|
סוציאליזציה 2 |
ד"ר הינד אסמאעיל |
1 |
ב |
תרגול ראיון מסייע |
ד"ר הינד אסמאעיל |
1 |
א |
סטטיסטיקה ושיטות מחקר כמותיות למתקדמים |
ד"ר עבד אלרוחמאן חליל |
1 |
א |
שיטות מחקר איכותניות למתקדמים |
ד"ר אפרת אושרת |
1 |
א |
הערכת תכניות התערבות בבית הספר |
ד"ר נסרין חאג' יחיא / גב' בסמה אבו ריא |
1 |
א |
סוציאליזציה 1 |
ד"ר נסרין חאג' יחיא / ד"ר הינד אסמאעיל | 1 | א |
(10 ש"ש: 6 ש"ש קורסים תיאורטיים ו-4 ש"ש מיומנויות ייעוץ)
הנושא | המרצה | ש"ש | שנה |
---|---|---|---|
א. קורסים תיאורטיים (6 ש"ש) |
|
|
|
זרמים בייעוץ חינוכי |
ד"ר ענת פישמן |
2 |
א |
יסודות הייעוץ החינוכי המיטבי |
ד"ר ענת פישמן |
2 |
א |
תפתחות קריירה ועיצוב זהות מקצועית | גב' בסמה אבו ריא | 1 | א |
טיפול רגיש תרבות | ד"ר נסרין חאג' יחיא | 1 | ב |
ב. מיומנויות ייעוץ (4 ש"ש) |
|
|
|
הראיון המסייע |
ד"ר נסרין חאג' יחיא / ד"ר הינד אסמאעיל |
2 |
ב |
הנחיית קבוצות | ד"ר סיהראב מסרי / עוזרת הוראה גב' לינא בדר | 2 | ב |
א. סמינריונים עיוניים-מחקריים (4 ש"ש, שני סמינריונים לבחירה מהרשימה שלהלן, אחד בשנה א והשני בשנה ב).
הנושא | המרצה | ש"ש | שנה |
---|---|---|---|
תמורות ויחסי המתבגר | ד"ר איהאב זבידאת | 2 | ב |
פרופסיה ואתיקה בייעוץ חינוכי | ד"ר סיהראב מסרי | 2 | א |
ב. שיעורי העשרה (4 ש"ש לבחירה)
הנושא | המרצה | ש"ש | שנה |
---|---|---|---|
ייעוץ במצבי לחץ ומשבר |
ד"ר הינד אסמאעיל |
2 |
א |
טיפול משפחתי – יישום לעבודת היועץ |
ד"ר נסרין חאג' יחיא |
2 |
ב |
הנושא | המרצה | ש"ש | שנה |
---|---|---|---|
א. התנסות מודרכת בשדה החינוך |
הדרכה בשדה על ידי יועץ מאמן |
300 שעות |
א +ב |
ב. שיעורי הדרכה המלווים את ההתנסות |
|
4 |
|
שיעור הדרכה א |
ד"ר סיהראב מסרי / גב' בסמה אבו ריא, |
2 |
א |
שיעור הדרכה ב |
ד"ר סיהראב מסרי / גב' בסמה אבו ריא |
2 |
ב |
הנושא | המרצה | ש"ש | שנה |
---|---|---|---|
סדנה מלווה להכנת פרויקט הגמר + תרגול SPSS |
ד"ר נסרין חאג' יחיא / ד"ר עבד אלרחמאן חליל |
מפגשים טיוטוריאליים אישיים וקבוצתיים |
ב |
הנושא | המרצה | ש"ש |
---|---|---|
תלמידים עם צרכים מיוחדים ושילובם במערכת החינוך |
פרופ' היתאם טאהא |
1 |
תורת האבחונים הפסיכולוגיים |
ד"ר איהאב זבידאת |
1 |
תיאוריות של התפתחות האדם |
ד"ר איהאב זבידאת |
2 |
פסיכופתולוגיה |
ד"ר הינד איסמאעיל |
1 |
4 ש"ש שיעורי הדרכה המלווים את ההתנסות
הנושא | היקף קורס | שנה |
---|---|---|
א. התנסות מודרכת בשדה החינוך | 300 שעות (150 שעות כל שנה) | א +ב |
ב. שיעורי הדרכה המלווים את ההתנסות | 4 ש"ש | |
שיעור הדרכה א | 2 ש"ש | א |
שיעור הדרכה ב | 2 ש"ש | ב |
סדנה מלווה להכנת פרויקט הגמר | מפגשים טיוטוריאליים אישיים וקבוצתיים | ב |
סה"כ כללי: 28 ש"ש (56 ש"ס)
פירוט ההתנסות המעשית המודרכת אחת המשימות המרכזיות בהכשרת יועצים היא ההתנסות המעשית המודרכת בשדה החינוך, במהלכה הסטודנטים מתחילים להפנים וליישם את הידע הנלמד ולהופכו לידע בפעולה (knowledge in action ). הסטודנטים מחויבים בהתנסות בהיקף של לפחות 300 שעות. בשנה הראשונה, תחילה יצפו הסטודנטים בתחומי עבודתו של היועץ לצורך הכרת תפקידו ובסמסטר ב יתחילו להתנסות בייעוץ פרטני. בשנה השנייה, על הסטודנטים להתנסות בפועל במהלך כל השנה ובנוסף לייעוץ הפרטני, עליהם להתנסות בייעוץ קבוצתי ובאבחון מטרות/צרכים מערכתיים ודרכים לתת להם מענה. בלוח הבא מוצג תיאור מסגרת ההתנסות ותכניה המרכזיים.
שנה א |
שנה ב |
|||
---|---|---|---|---|
סמסטר א' | סמסטר ב' | סמסטר א' | סמסטר ב' | |
נושא | הכרת עבודת היועץ על מגוון תחומיה והמערכת בתוכה הוא פועל (צפייה והיערכות לקראת תחילת התנסות) | ייעוץ פרטני (התנסות) | ייעוץ פרטני ייעוץ קבוצתי | היבטים של ייעוץ מערכתי |
מסגרת | ליווי המתמחה, הדרכתו ועיבוד תכני ההתנסות עם היועץ המאמן ובשיעור הדרכה במכללה | עבודה עם 2 עד 3 נועצים בהנחיית היועץ המאמן | ייעוץ קצר מועד עם 3 עד 5 נועצים בליווי היועץ המאמן ייעוץ קבוצתי מלווה ביועץ מאמן | איתור וזיהוי של מטרות/צרכים מערכתיים |
תכנים | הכרת העולם האישי, המקצועי, הערכי האקולוגי וסביבת עבודתו של היועץ | מטרות ייעוציות "רכות" כגון: חרדת בחינות, הסתגלות חברתית, כישורים לימודיים וכד' | פרטני: נועצים בעלי צרכים שונים תוך הפעלת טכניקות ייעוץ והיוועצות ועבודה עם צוות בין-מקצועי. קבוצתי: בחינות משאים לימודיים, נושאים רגשיים, מתחים חברתיים, נושאים משפחתיים, זהות אתנית ודתית ועוד. | בניית תכנית התערבות בהתאם למטרה שאותרה והפעלת חלקים ממנה, תוך דגש על מיטביות |
ההתנסות המעשית תיעשה בליווי יועץ מאמן שאושר על ידי השירות הפסיכולוגי-ייעוציי (שפ"י) במשרד החינוך. הנושאים שיעלו בהתנסות יעובדו במפגשי אימון והדרכה של הסטודנט והיועץ המאמן ובשיעורי ההדרכה המלווים את ההתנסות במכללה. המנחים של שיעורי ההדרכה יעמדו בקשר עם היועצים המאמנים בבתי הספר. הציון על ההתנסות ייקבע לאחר דיון בין מנחה ההדרכה במכללה, היועץ המאמן בבית הספר והסטודנט.
הנושא | ש"ש |
---|---|
תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ושילובם במערכת החינוך | 1 |
תורת האבחונים הפסיכולוגיים | 1 |
תיאוריות של התפתחות האדם | 2 |
פסיכופתולוגיה | 1 |
תנאי מעבר:
ציון הגמר יתקבל על ידי חישוב ממוצע משוקלל של הרכיבים הבאים:
על פי המקובל בלימודים לתואר שני
פנייה למידע, להצגת מועמדות ולקבלת ערכת הרשמה:
ערכת הרשמה
מועמדים מתאימים יוזמנו לועדת קבלה לאחר הגשת כל המסמכים הדרושים, כולל המלצות.
יום אוריינטציה וייעוץ להרכבת המערכה המועמדים שיתקבלו ללימודים יוזמנו ליום אוריינטציה שיכלול גם ייעוץ להרכבת המערכת.
מספר המקומות מוגבל
ליוצאים לשנת שבתון – מומלץ לחלקה לשנתיים
על פי המקובל בלימודים לתואר שני
פנייה למידע, להצגת מועמדות ולקבלת ערכת הרשמה:
ערכת הרשמה
מועמדים מתאימים יוזמנו לועדת קבלה לאחר הגשת כל המסמכים הדרושים, כולל המלצות.
יום אוריינטציה וייעוץ להרכבת המערכה המועמדים שיתקבלו ללימודים יוזמנו ליום אוריינטציה שיכלול גם ייעוץ להרכבת המערכת.
מספר המקומות מוגבל
ליוצאים לשנת שבתון – מומלץ לחלקה לשנתיים
היחידה ללימודים מתקדמים | ||
---|---|---|
גב' שירין היבי - מנהלת אדמיניסטרטיבית | בימים א' – ה' שעות 9:00 – 15:00 | |
גב' מאי עאסלה- מזכירות | בימים א' – ה', ושבת שעות 9:00 – 16:00 |
שם מרצה | שעות קבלה | |
---|---|---|
ד"ר נסרין חאג' יחיא - ראש התכנית | יום ראשון 16:00 – 17:00 | |
פרופ' היתאם טאהא | יום ראשון 16:00 – 17:00 | |
ד"ר איהאב זבידאת |
|
|
ד"ר עבד אלרחמאן חליל | יום ראשון 12:00-13:00 | |
ד"ר הנד איסמאעיל | בתיאום מראש | |
ד"ר סיהראב מסרי | יום ראשון 10:00 – 11:00 | |
ד"ר ענת פישמן | יום רביעי 13:00-14:00 | |
דר' יפעת אושרת | יום רביעי 13:00-14:00 | |
ד"ר לינה בולוס | יום ראשון 10:00 – 11:00 | |
גב' בסמא אבו ריא | יום ראשון 16:00 – 17:00 | |
גב' לינא בדר | יום ראשון 16:00 – 17:00 |